Programma's

6. Sociaal domein

6. Sociaal domein

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over de beleidsvelden maatschappelijke ontwikkeling, jeugd, arbeidsparticipatie, leefbaarheid en wijkgericht werken, vrijwilligers- en mantelzorgbeleid. Samen vormen deze beleidsvelden het Sociaal Domein. Hier rekenen we ook natuur- en milieueducatie toe. Voor het realiseren van de opgaven in het Sociaal Domein nemen we ook onderdelen uit de beleidsvelden sport, cultuur, veiligheid, ruimtelijke ordening en volkshuisvesting, gezondheid en onderwijs mee die bij andere programma's zijn ondergebracht.
Begin 2020 is de Beleidsvisie Sociaal Domein 2020-2023 vastgesteld. Dit is een visie op hoofdlijnen voor het brede Sociaal Domein. We werken aan een samenhangend en integraal beleid. Hierbij sluiten we aan op de belevingswereld van de Zevenaarse inwoners en op de sociale structuren in onze gemeente. De visie draagt bij aan het realiseren van de ambities en doelstellingen binnen het sociaal domein.
Hierbij gelden de volgende randvoorwaarden: financiële beheersbaarheid, goed opdrachtgever-opdrachtnemerschap en datagestuurd werken.
De ambities voor het sociaal domein zijn: we doen wat nodig is; meer inwoners in Zevenaar leven in een (sociaal) veilige omgeving; meer inwoners doen zo zelfstandig mogelijk mee aan de maatschappij.

We houden bij de beleidsontwikkeling en uitvoering de volgende principes in acht:

  • Rechtszekerheid – we doen wat nodig is
  • Primaire levensbehoefte – eigen verantwoordelijkheid
  • Positieve gezondheid – samen verantwoordelijk
  • Integrale benadering – de mens staat centraal
  • Van en voor inwoners – inclusieve samenleving
  • Participatie – netwerk samenleving
  • Regionale samenwerking – slim volgen in de basis en vooroplopen waar nodig

Ontwikkelingen

Hervormingsagenda jeugd
Medio april is een principeakkoord bereikt over het financiële kader voor de hervormingsagenda tussen de VNG en het ministerie. De agenda is in juni 23 definitief vastgesteld. De deelnemende partijen in de hervormingsagenda hebben bij de start mogelijke hervormingen geïdentificeerd. Deze hervormingen moeten leiden tot de verschillende besparingen, zodat het jeugdzorgstelsel houdbaar wordt. De invulling van de verschillende hervormingen en de verwachte financiële besparing zijn nog niet vastgesteld. We verwachten in het najaar hierover meer duidelijkheid. Het is nog onduidelijk wat het vallen van het kabinet voor dit thema betekent de komende tijd. Wel is bepaald dat een commissie van wijzen de komende jaren de verwachte effecten/besparingen en gerealiseerde effecten/besparingen gaat monitoren en een zwaarwegende adviesfunctie heeft.  

Wet inburgering
De Wi 2021 is nu anderhalf jaar van kracht en moet in een complexe en turbulente tijd uitgevoerd worden. De wet is een lerend stelsel waarin het Rijk, de gemeente en inburgeringspartners voortdurend leren van de ervaringen en het stelsel zo aanpassen dat de inburgeraar adequate begeleiding krijgt bij zijn inburgering. Als gevolg van de problemen in de asielketen is de taakstelling voor de huisvesting van statushouders dit jaar fors verhoogd. De taakstelling voor de eerste helft van 2023 is vrijwel gehaald, mede door de inspanningen van de ketenpartners en de woningcorporaties. De taakstelling voor de tweede helft 2023 is een fikse uitdaging om deze tijdig af te ronden. Deze taakstelling heeft ook gevolgen voor de partners in het zorg- onderwijs en welzijnsdomein. Dit geldt ook voor de gemeente; met de verhoogde instroom wordt de caseload van de inburgeringsconsulenten sneller gevuld en dit dwingt ons om te onderzoeken wat een acceptabele omvang van de caseload is. Dit onderzoeken we de komende periode.
Door de val van het Kabinet is het niet duidelijk of de spreidingswet door de Tweede en Eerste Kamer behandeld wordt. Uitstel van behandeling kan betekenen dat er een onverwacht beroep op de gemeente wordt gedaan voor de (crisis-) opvang van asielzoekers.    

Kinderopvang toeslagenaffaire
Naast de ondersteuning van ouders en kinderen is sinds 15 juli 2023 de wet aanvullende regelingen van kracht. Hieronder vallen de ex-partner- en nabestaandenregeling.
De ex-toeslagpartnerregeling start vanaf september, dan kan de eerste groep ex-toeslagpartners een brief van het Rijk verwachten. De nabestaandenregeling is er om de toeslagpartner of kinderen van de overledene te kunnen ondersteunen. Deze regeling is er ook voor nabestaanden van kinderen van gedupeerde ouders. De uitvoering van de nabestaandenregeling start naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024. Bij het verbreden van deze ondersteuning worden geen extra kosten voor de gemeente verwacht, gezien deze worden vergoed door het Rijk (Specifieke uitkering).

Oekraïne
De taakstelling voor de opvang van de ontheemden uit Oekraïne is per 1 juli 2023 verhoogd. We zijn op zoek naar opvanglocaties waarbij de mogelijkheid om zo zelfredzaam en zelfstandig mogelijk te wonen en leven voorop staat. Het Rijk heeft aanvullend budget beschikbaar gesteld voor onder andere taalonderwijs en leerlingenvervoer en onderzoekt of het uitvoeringsbudget toereikend is. Op dit moment is de Tijdelijke wet Oekraïne in behandeling bij de Tweede Kamer. In deze wet wordt het college verantwoordelijk voor de opvang en huisvesting van de ontheemden. Dit betekent dat de coördinatie en de spreiding van de ontheemden over de regio niet meer door de Veiligheidsregio Midden Gelderland (VGGM) wordt verzorgd.

Subsidiebeleid
Momenteel werken we aan de harmonisatie van het subsidiebeleid. Met name richting de visie van onze dorpshuizen en de hoogte van de subsidiebedragen werken we komend jaar aan een rechtmatig en doelmatig subsidiebeleid.

De Wet Uitvoeren Breed offensief/ aanpassing Re-integratieverordening
Met de maatregelen “Breed Offensief” wil de regering bereiken dat:
• Regelingen rondom mensen met een beperking eenvoudiger worden voor werkgevers en werknemers.
• Werken aantrekkelijker wordt gemaakt voor mensen met een arbeidsbeperking.
• Werkgevers en werkzoekenden elkaar gemakkelijker kunnen vinden in het matchingsproces.
• Het bijdraagt aan duurzaam werk voor de doelgroep.
Gevolg van de invoering van deze wet is dat gemeenten hun re-integratieverordening dienen aan te passen. In de raadsvergadering van 29 november 2023 wordt deze verordening behandeld.

Maatschappelijke ondersteuning en welzijn
Bij maatschappelijke ondersteuning hebben we te maken met prijsstijgingen. De discussie hierover blijft ook actueel door bijvoorbeeld de cao-verhogingen in de GGZ, VVT en de gehandicaptenzorg. De kostenverhogingen bij aanbieders en gesubsidieerde instellingen lopen al vooruit op de (gesprekken over nieuwe) indexering van de prijzen. Dit kan problemen opleveren voor aanbieders, met risico voor de dienstverlening aan inwoners.
In het doelgroepenvervoer verwachten we een kleine kostendaling in het Wmo vervoer. Dit heeft vooral te maken met minder ritten in het vervoer, wat nog een gevolg is van corona. Hierdoor heeft de gecontracteerde vervoerder voor het vraagafhankelijke Wmo vervoer wel haar contract beëindigd en volgt er een aanbesteding. Verder zien we in het doelgroepenvervoer bij het leerlingenvervoer een kostenstijging. Dit vooral doordat het individueel vervoer van leerlingen niet (meer) via de BVO DRAN kan en we dit op alternatieve wijze (vervoer in natura) moeten organiseren.
Door de stijgende kosten moeten we werken aan kostenbeheersing. Dit doen we door inzet op preventie, ontwikkeling van het voorliggende veld en verdere professionalisering van de toegang. We werken in 2023 aan een plan voor het normaliseren en versterken van het voorliggende veld.
Voor de transformatie van beschermd wonen naar beschermd thuis zijn regionaal afspraken over de financiën (begroting) gemaakt. We bereiden de toegang voor om beslissingen te kunnen nemen over inwoners die gebruik moeten maken van beschermd wonen. Het college stelt in 2023 het lokaal plan Beschermd Thuis vast (in afstemming met traject Woonzorg visie). We nemen deel aan de preventiescan voor de aanpak van dakloosheid als alle gemeenten in de regio deelnemen.

Nieuwe bestuurlijke opdracht RSD 2024 -2026
De huidige opdracht aan de RSD loopt eind dit jaar af. Een nieuwe bestuurlijke opdracht voor de RSD voor de periode 2024 tot en met 2026 wordt behandeld in de raadsvergadering van december 2023.
De focus in deze nieuwe opdracht zal gericht zijn op het investeren in mensen met arbeidspotentieel binnen alle klantgroepen van de RSD. Er zal geïnvesteerd worden om deze inwoners, die veelal langer in de uitkering zitten en waarbij de persoonlijke omstandigheden complex kunnen zijn, te begeleiden richting werk en aan het werk te houden.

Aanvraag Vangnetuitkering 2023
De gemeente Zevenaar geeft in 2023 naar verwachting meer geld uit aan bijstandsuitkeringen dan het BUIG-budget (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten) dat zij hiervoor van het Rijk ontvangt. Gemeenten kunnen onder voorwaarden worden gecompenseerd voor de grote tekorten op het bijstandsbudget door het aanvragen van de vangnetuitkering bij het Rijk. Behandeling van deze aanvraag zal - als het tekort meer dan 7,5% van het budget bedraagt - in het 1e kwartaal 2024 door de raad plaatsvinden.

Participatie
De notitie Participatie (een kijk op de samenleving tussen inwoners en gemeente, Zevenaar Verbindt 2018) vormt de leidraad voor de contacten met dorpsraden en wijkraden. In de Notitie wordt uitgegaan van twee stromen: Enerzijds participatie van de gemeente bij initiatieven die vanuit de samenleving komen. Anderzijds het participeren van inwoners bij het beleid dat we als gemeente ontwikkelen en uitvoeren. Vanaf 2018 zijn dorpsraden en wijkraden bezig met het opstellen van een dorpenvisie/wijkvisie. In 2023 zijn de eerste dorpsplannen voor verder onderzoek en haalbaarheid aan de gemeente doorgezet.

Minimabeleid
Als gevolg van de algehele inflatie en de gestegen energiekosten in het bijzonder heeft het Rijk in 2023 koopkrachtmaatregelen toegepast. De gemeente voert van deze maatregelen de energietoeslag uit. De energietoeslag met betrekking tot 2023 moet nog bekrachtigd worden en is bedoeld om huishoudens met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm te ondersteunen. Vooruitlopend op de energietoeslag 2023 is in mei een voorschot aan inwoners verstrekt. De middelen hiervoor zijn in de decembercirculaire 2022 aan gemeenten ter beschikking gesteld. Inwoners met een inkomen boven de 120% van de bijstandsnorm hebben geen recht op de energietoeslag. Deze inwoners kunnen evengoed financiële problemen ervaren als gevolg van hoge energiekosten. Daarom heeft de gemeente Zevenaar twee noodfondsen voor inwoners in het leven geroepen. Deze noodfondsen lopen tot juli 2023. Deze regelingen (energietoeslag en noodfonds) hebben een verhoogd beroep op de bijzondere bijstand voorkomen.  





Beleidskaders

  • Notitie participatie (een kijk op de samenleving tussen inwoners en gemeente), Zevenaar Verbindt 2018.
  • Convenant Schoolveiligheid (Financiële en inhoudelijke onderlegger: Samenwerkingsagenda Veilig en Zorgzaam Schoolklimaat)
  • Visie Vrijwillige inzet en Mantelzorg 2016-2020 Zevenaar (2016)
  • Radar-rapport behorende bij raadsvoorstel 'Toekomst uitvoering participatiewet' (vastgesteld: raad Rijnwaarden 27-6-2017 en raad Zevenaar 6-7-2017)
  • Agenda werk en economie (april 2018)
  • Businesscase RSD (mei 20180
  • Beleidsplan Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Participatiewet 2020-2023 (2020)
  • Beleidsnota Armoede en Schuldhulpverlening (2019)
  • Onderwijskansenbeleid 2020- 2023
  • Uitvoeringsagenda Onderwijskansenbeleid 2020-2023
  • Verordening maatschappelijke ondersteuning Zevenaar 2023.
  • Beleidsregels en Nadere regels Wmo 2023.
  • Kadernota Samen aan Zet 2022 en verder (transformatie beschermd wonen naar beschermd thuis).
  • Collegeprogramma 2022-2026
  • Verordening jeugdhulp 2023 inclusief beleidsregels en nadere regels

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1.000

76.481

44,8 %

18.034

11,0 %

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2023 14:36:48 met de export van 09/18/2023 14:22:48