Wat kost het?
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Primitieve begroting 2023-2026 | 14.739 | 11.530 | 12.733 | 12.737 |
1e voortgangsrapportage 2023 | 3.295 | 1.295 | 1.295 | 1.295 |
Kadernota 2024 | 0 | 1.200 | 2.000 | 2.600 |
Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten tot de 2e voortgangsrapportage | 18.034 | 14.025 | 16.028 | 16.632 |
Mutaties in deze voortgangsrapportage (baten) | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | -110 | -260 | -20 | -20 |
Actualisatie uitkeringslasten en -baten (BUIG) | -110 | 0 | 0 | 0 |
Meicirculaire 2023 hervormingsagenda jeugd | 0 | -260 | -20 | -20 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 0 | -84 | 0 | 84 |
Bezuinigingsopgave vastgoed - actualisatie planning | 0 | -84 | 0 | 84 |
Totaal gemuteerde baten | -110 | -344 | -20 | 64 |
Totale baten in deze voortgangsrapportage | 17.924 | 13.681 | 16.008 | 16.696 |
Lasten | ||||
Primitieve begroting 2023-2026 | 68.324 | 64.282 | 64.489 | 64.668 |
1e voortgangsrapportage 2023 | 8.157 | 3.615 | 3.634 | 3.661 |
Kadernota 2024 | 0 | 2.733 | 3.667 | 3.853 |
Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2023 | 13 | 26 | 27 | 27 |
Totale lasten tot de 2e voortgangsrapportage | 76.494 | 70.656 | 71.817 | 72.209 |
Mutaties in deze begroting (lasten) | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | -142 | 178 | 203 | 203 |
Actualisatie budgetten voor het minimabeleid | -26 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie uitkeringslasten en -baten (BUIG) | 50 | 0 | 0 | 0 |
Afrekening ESF (Europees Sociaal Fonds) subsidie RSD 2020-2022 | -336 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage Scalabor | 167 | 178 | 203 | 203 |
Kwijtscheldingen belastingen | -25 | 0 | 0 | 0 |
Maatschappelijke begeleiding inburgeringsplichtige asielmigranten | 28 | 0 | 0 | 0 |
Meicirculaire 2023 hervormingsagenda jeugd | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 563 | 91 | 16 | 16 |
Aanwending bestemmingsreserve statushouders | 12 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie afschrijvingslasten programma 4 en 6 | 5 | 0 | 0 | 0 |
Bezuinigingsopgave vastgoed - actualisatie planning | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extra inzet energiearmoede | 111 | 0 | 0 | 0 |
Inzet middelen tijdelijk noodfonds | 100 | 0 | 0 | 0 |
Inzet resterende middelen bestemmingsreserve DoeDuiten | 49 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe visie en integrale beleidsnota sociaal domein | 173 | 0 | 0 | 0 |
Overheveling middelen voor Pilot Jongerenwerk op Straat | -75 | 75 | 0 | 0 |
Subsidie ondersteuning mantelzorgers | 16 | 16 | 16 | 16 |
Verbeteren dienstverlening op het gebied van armoede en schulden | 89 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding ontheemden uit Oekraïne | 82 | 0 | 0 | 0 |
5. Vervolgtraject kadernota | -176 | -176 | -176 | -176 |
Actualisatie budget buurtbemiddeling | -6 | -6 | -6 | -6 |
Actualisatie budget subsidies minderheden | -60 | -60 | -60 | -60 |
Geraamde frictiekosten laten vervallen | -110 | -110 | -110 | -110 |
Totaal gemuteerde lasten | 245 | 93 | 43 | 43 |
Totale lasten tot de voortgangsrapportage | 76.739 | 70.749 | 71.860 | 72.252 |
Resultaat voor bestemming | -58.815 | -57.069 | -55.853 | -55.556 |
Onttrekkingen | ||||
Primitieve begroting 2023-2026 | 210 | 24 | 24 | 24 |
1e voortgangsrapportage 2023 | 300 | 0 | 0 | 0 |
Kadernota 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2023 | 9 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2023 | 196 | 0 | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen reserves | 714 | 24 | 24 | 24 |
Toevoegingen | ||||
Primitieve begroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1e voortgangsrapportage 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kadernota 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2023 | 34 | 0 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen reserves | 34 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserve mutaties | 680 | 24 | 24 | 24 |
Resultaat na bestemming | -58.134 | -57.044 | -55.829 | -55.532 |
tableCell49 | tableCell50 | tableCell51 | tableCell52 | |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING FINANCIËLE ONTWIKKELINGEN | tableCell39 | tableCell40 | tableCell41 | tableCell42 |
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Actualisatie budgetten voor het minimabeleid | 26 | 0 | 0 | 0 |
Het budget voor de collectieve zorgverzekering wordt niet volledig ingezet. Dit blijkt uit de prognose van de uitgaven over het 1e half jaar. Rekening houdende met de nog te verwachte uitgaven voor collectieve zorgverzekering/participatie arme kinderen (Gelrepas) worden de structurele lasten voor 2023 verlaagd met € 26.000. De structurele mutatie na 2023 wordt verwerkt in de meerjarenbegroting 2024-2027. | ||||
Actualisatie uitkeringslasten en -baten (BUIG) | -160 | 0 | 0 | 0 |
De raming van de uitkeringslasten en de baten (BUIG bijdrage van het rijk) zijn geactualiseerd. Hierbij is uitgegaan van de prognose volgens de rapportage van de lasten/baten tot en met juni 2023 van de RSD. Het incidenteel nadeel bedraagt € 160.000. | ||||
Afrekening ESF (Europees Sociaal Fonds) subsidie RSD 2020-2022 | 336 | 0 | 0 | 0 |
De definitieve rapportage voor de ESF-subsidie is bekend. Hierdoor heeft de RSD het volledig toegezegde subsidie ontvangen en daarnaast is nog extra bijdrage toegezegd omdat andere gemeenten deels subsidie onbenut hebben gelaten. De subsidie is voor een deel opgenomen in de jaarrekeningen 2020-2022 (looptijd project). N.a.v. de definitieve rapportage resteert een bedrag aan af te rekenen subsidie over vermelde periode voor deelnemende gemeenten. Voor Zevenaar is dit een bedrag van € 336.000. | ||||
Bijdrage Scalabor | -167 | -178 | -203 | -203 |
De hogere lasten voor de uitvoering van WSW (sociale werkvoorziening/contract met Scalabor BV), voor de begeleiding en ontwikkeling van SW-medewerkers, voor de periode 2023 t/m 2025 worden veroorzaakt doordat abusievelijk niet de juiste bedragen zijn opgenomen in de Kaderbrief 2023. | ||||
Kwijtscheldingen belastingen | 25 | 0 | 0 | 0 |
Het aantal kwijtscheldingsverzoeken blijft achter bij de verwachtingen. Dit is gerelateerd aan de huidige economische situatie van krapte op de arbeidsmarkt waarbij de financiële situatie van huishoudens over het algemeen is verbeterd. We ramen daarom voor 2023 een voordeel van € 25.000. | ||||
Maatschappelijke begeleiding inburgeringsplichtige asielmigranten | -28 | 0 | 0 | 0 |
De decentralisatie-uitkering (onderdeel van de algemene uitkering) voor uitvoering van de Wet inburgering wordt jaarlijks bijgesteld. De hogere bijdrage van € 28.000 is gebaseerd op het aantal inburgeringsplichtige asielmigranten en hun gezinsleden. | ||||
Meicirculaire 2023 hervormingsagenda jeugd | 0 | -260 | -20 | -20 |
In de meicirculaire 2023 is de hervormingsagenda jeugd een jaar uitgesteld. De begrote inkomsten in de vorm van eigen bijdragen komen daardoor ook niet binnen. Deze post is overigens budgettair neutraal omdat het uitstel door het rijk in de algemene uitkering is gecompenseerd. | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Aanwending bestemmingsreserve statushouders | -12 | 0 | 0 | 0 |
Voor de implementatie van de nieuwe Wet inburgering zijn extra werkzaamheden in 2023 nodig. De kosten worden ingeschat op € 12.000 en kunnen worden gedekt uit de bestemmingsreserve statushouders. | ||||
Actualisatie afschrijvingslasten programma 4 en 6 | -5 | 0 | 0 | 0 |
Door fasering van de voorgenomen investeringen in de jaarrekening 2022 en de begroting 2023 worden de ramingen qua afschrijving geactualiseerd en aangepast. De mutaties hebben betrekking op de gewijzigde fasering van de ontwikkeling locatie Vestersbos (voor twee basisscholen) en verschuiving van de lasten van programma 4 (onderwijs) naar programma 6 (sociaal domein). De verschuiving betreft de lasten voor de locatie Kinderopvang in de basisschool in Oud Zevenaar. Dit levert een eenmalig voordeel op van € 75.000. | ||||
Bezuinigingsopgave vastgoed - actualisatie planning | 0 | -84 | 0 | 84 |
Ontwikkelingen op het vlak van ruimtelijke ordening leiden ertoe dat de verkoop van de locaties Reisenakker 14 en 14a Zevenaar en Engeveldweg 10 en 12 Zevenaar tot nader order wordt uitgesteld. Vermoedelijk zijn de opbrengsten pas in 2025 haalbaar. De bijbehorende afschrijvingslasten zijn hier ook op aangepast. Deze wijziging raakt meerdere programma's (programma's 0, 6 en 8). Per saldo resulteert dit in 2023 en 2024 in een nadeel van respectievelijk € 260.000 en € 723.000 en in 2025 en 2026 in een voordeel van respectievelijk € 445.000 en € 439.000. | ||||
Extra inzet energiearmoede | -111 | 0 | 0 | 0 |
In de algemene uitkering (meicirculaire 2023) zijn aanvullende middelen beschikbaar gesteld om een stapeling van sociale en maatschappelijke problemen als gevolg van hoge inflatie te voorkomen. De beschikbaar gestelde middelen (€ 111.000) worden gebruikt voor extra inzet op het gebied van vroegsignalering en om gemeenten tegemoet te komen in het verwachte extra beroep op bijzondere bijstand. | ||||
Inzet middelen tijdelijk noodfonds | -100 | 0 | 0 | 0 |
Door de raad zijn middelen beschikbaar gesteld voor een tijdelijk noodfonds om toegenomen betalingsproblemen en financiële kwetsbaarheid van huishoudens te voorkomen. Voor 2023 verwachten wij nu een bedrag van € 100.000 uit te geven. Deze kosten worden gedekt uit de daarvoor bestemde reserve. De mutatie is daarmee budgettair neutraal. | ||||
Inzet resterende middelen bestemmingsreserve DoeDuiten | -49 | 0 | 0 | 0 |
De kosten met betrekking tot de DoeDuiten wordt dit jaar ingeschat op afgerond € 49.000. Deze kosten worden gedekt door een onttrekking uit de daarvoor bestemde reserve. | ||||
Nieuwe visie en integrale beleidsnota sociaal domein | -173 | 0 | 0 | 0 |
In 2023 loopt van een aantal beleidsdocumenten binnen het sociaal domein de geldigheidsduur af, waaronder de visie sociaal domein. In plaats van alle documenten apart te herijken geven wij de voorkeur aan het opstellen van een nieuwe visie en integrale aanpak binnen het sociaal domein voor 2024 e.v.. Een gewenste doorontwikkeling zowel op beleid als uitvoering. | ||||
Overheveling middelen voor Pilot Jongerenwerk op Straat | 75 | -75 | 0 | 0 |
In 2023 is gestart met de pilot jongerenwerk op straat. Deze pilot willen wij doorzetten in 2024. Afhankelijk van de uitkomsten zal het project daarna worden voortgezet. | ||||
Subsidie ondersteuning mantelzorgers | -16 | -16 | -16 | -16 |
Uit de gerealiseerde productiecijfers van 2022 en januari-februari 2023 blijkt dat GGNet de laatste jaren een passende begroting indiende. Deze werd slechts deels gehonoreerd omdat het budget niet toereikend is, waardoor ze in de loop van het jaar mantelzorgers moesten gaan teleurstellen. Inmiddels is er in het drie maandelijks overleg afgesproken, om elkaar beter op de hoogte te houden van de ontwikkelingen. Voor 2024 dient GGNet daarom een vergelijkbare subsidieaanvraag in als voorgaande jaren. Om de aanvraag volledig te kunnen honoreren, zodat alle mantelzorgers de steun krijgen die nodig is, is extra budget nodig van € 16.400. | ||||
Verbeteren dienstverlening op het gebied van armoede en schulden | -89 | 0 | 0 | 0 |
Voor de aanpak van geldzorgen, armoede en schulden is een bedrag aan de algemene uitkering (meicirculaire 2023) toegevoegd van € 89.000 om gemeenten de mogelijkheid te bieden (extra) te investeren in betere dienstverlening op het gebied van armoede en schulden. Deze middelen zetten we in om aan de slag te gaan met de prioriteiten van de aanpak van geldzorgen, armoede en schulden, zoals het verdubbelen van het gebruik van de schuldhulpverlening en het tegengaan van kinderarmoede. | ||||
Vergoeding ontheemden uit Oekraïne | -82 | 0 | 0 | 0 |
In de meicirculaire zijn bedragen opgenomen voor ontheemden uit Oekraïne. Het betreft vergoedingen voor taalonderwijs (€ 36.000) en voor leerlingenvervoer (€ 46.000). Het taalonderwijs richt zich op het stimuleren van een hogere arbeidsparticipatie door het leren van de Nederlandse taal. | ||||
5. Vervolgtraject kadernota | ||||
Actualisatie budget buurtbemiddeling | 6 | 6 | 6 | 6 |
Gebleken is dat de lasten structureel lager zijn dan de raming. In de uitgaven voor buurtbemiddeling voor Zevenaar zien wij, in de laatste drie jaren, geen fluctuaties. Het structureel voordeel bedraagt € 6.000. | ||||
Actualisatie budget subsidies minderheden | 60 | 60 | 60 | 60 |
Het budget voor subsidies wordt niet volledig ingezet. Een deel van de subsidie kan worden verantwoord onder de specifieke uitkering (Wet inburgering). Rekening houdend met de structurele verplichtingen kan een deel van het budget structureel (voordeel € 60.000) worden afgeraamd. | ||||
Geraamde frictiekosten laten vervallen | 110 | 110 | 110 | 110 |
Er zijn nog frictiekosten (€ 110.000) opgenomen voor een was- en strijkservice in het kader van de Wmo. Wij stellen voor om deze specifieke frictiekosten te laten vervallen. Op het moment dat er nieuwe plannen/projecten aan de orde zijn, leggen wij dit separaat voor aan uw raad. | ||||
Totaal mutaties | -355 | -437 | -63 | 21 |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
Toelichting reservemutaties | ||||
Reservemutaties (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Aanpassing afschrijvingsreserve met boekwaarde actief | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bij de 2e VGR wordt gecontroleerd en evt. gecorrigeerd of de stand van de afschrijvingsreserve overeenkomt met de boekwaarde van de betreffende activa. | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Aanwending bestemmingsreserve statushouders | 12 | 0 | 0 | 0 |
Voor de implementatie van de nieuwe Wet inburgering zijn extra werkzaamheden in 2023 nodig. De kosten worden ingeschat op € 12.000 en kunnen worden gedekt uit de bestemmingsreserve statushouders. | ||||
Inzet middelen tijdelijk noodfonds | 100 | 0 | 0 | 0 |
Door de raad zijn middelen beschikbaar gesteld voor een tijdelijk noodfonds om toegenomen betalingsproblemen en financiële kwetsbaarheid van huishoudens te voorkomen. Voor 2023 verwachten wij nu een bedrag van € 100.000 uit te geven. Deze kosten worden gedekt uit de daarvoor bestemde reserve. De mutatie is daarmee budgettair neutraal. | ||||
Inzet resterende middelen bestemmingsreserve DoeDuiten | 49 | 0 | 0 | 0 |
De kosten met betrekking tot de DoeDuiten wordt dit jaar ingeschat op afgerond € 49.000. Deze kosten worden gedekt door een onttrekking uit de daarvoor bestemde reserve. | ||||
Totaal reservemutaties | 162 | 0 | 0 | 0 |