In onderstaande tabel staat een overzicht van alle financiële baten en lasten, zoals die zijn opgenomen in deze rapportage. In de tabel worden baten en lasten apart gepresenteerd.
Na de tabel geven wij de toelichtingen op alle financiële mutaties. Deze toelichtingen staan op alfabetische volgorde, maar er is geen indeling op baten en lasten. Elke wijziging wordt daarmee eenmalig ("netto") toegelicht.
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
BATEN | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 13.292 | -23.806 | 11.822 | -13.218 |
Aanpassing raming herziening grondexploitatie Zevenaar-Oost bedrijven | 13.247 | 6.859 | 132 | 0 |
Aanpassing raming herziening grondexploitaties woningbouw | -383 | -34.936 | 6.813 | -16.277 |
Actualisatie budgetten onderwijsachterstandenbeleid | 38 | 38 | 38 | 38 |
Actualisatie budgetten sportbedrijf | 625 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie uitkeringslasten en -baten (BUIG) | -110 | 0 | 0 | 0 |
Dividend Ataro B.V. | -138 | 0 | 0 | 0 |
Meicirculaire 2023 | 14 | 4.493 | 4.859 | 3.041 |
Meicirculaire 2023 hervormingsagenda jeugd | 0 | -260 | -20 | -20 |
2. Actualisatie bestaand beleid | -525 | -1.165 | 719 | 937 |
Actualisatie reisdocumenten en rijbewijzen | 130 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie rentekosten en rentetoerekening aan taakvelden | -6 | 0 | 0 | 0 |
Bezuinigingsopgave vastgoed - actualisatie planning | -260 | -1.425 | 734 | 952 |
Fasering dorpendeal Lathum | -275 | 275 | 0 | 0 |
Inruilwaarde voertuigen | 16 | 0 | 0 | 0 |
Leerlingenvervoer | -8 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties afvalstoffenheffing 2023 | -12 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties rioolheffing 2023 | 0 | -15 | -15 | -15 |
Parkeren | -110 | 0 | 0 | 0 |
5. Vervolgtraject kadernota | 42 | 13 | 14 | 14 |
Actualisatie investeringen openbare verlichting en verkeersregelinstallaties | 3 | 3 | 3 | 3 |
Beheer gemeentelijke gronden | 35 | 0 | 0 | 0 |
Onderwijshuisvesting primair onderwijs actualiseren opbrengst verhuur | 4 | 10 | 10 | 11 |
Totaal mutaties 2e voortgangsrapportage - Baten | 12.810 | -24.958 | 12.554 | -12.267 |
LASTEN | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 13.881 | -23.660 | 11.309 | -11.836 |
Aanpassing raming herziening grondexploitatie Zevenaar-Oost bedrijven | 13.247 | 6.859 | 132 | 0 |
Aanpassing raming herziening grondexploitaties woningbouw | -383 | -34.936 | 6.813 | -16.277 |
Aanpassing rente grondexploitatie Zevenaar-Oost bedrijven | -148 | 0 | 0 | 0 |
Aanpassing rente grondexploitaties woningbouw | 68 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie budgetten onderwijsachterstandenbeleid | 38 | 38 | 38 | 38 |
Actualisatie budgetten sportbedrijf | 768 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie budgetten voor het minimabeleid | -26 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie uitkeringslasten en -baten (BUIG) | 50 | 0 | 0 | 0 |
Afrekening ESF (Europees Sociaal Fonds) subsidie RSD 2020-2022 | -336 | 0 | 0 | 0 |
Appa / reïntegratie politieke ambtsdragers | 25 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage Scalabor | 167 | 178 | 203 | 203 |
Bijdrage SDL - onderdeel Inkoop | 25 | 0 | 0 | 0 |
Kwijtscheldingen belastingen | -25 | 0 | 0 | 0 |
Maatschappelijke begeleiding inburgeringsplichtige asielmigranten | 28 | 0 | 0 | 0 |
Meicirculaire 2023 | 386 | 4.292 | 4.292 | 4.292 |
Overheveling middelen combinatiefuncties | -100 | -100 | -100 | -100 |
Tweede Kamerverkiezingen | 90 | 0 | -77 | 0 |
Wet nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslag | 8 | 9 | 9 | 8 |
2. Actualisatie bestaand beleid | -972 | 1.308 | 515 | 531 |
Aanwending bestemmingsreserve statushouders | 12 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie afschrijvingslasten 2023 programma 8 | -16 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie afschrijvingslasten programma 0 | -114 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie afschrijvingslasten programma 4 en 6 | -75 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie budget Wet goed verhuurderschap | -20 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie fasering budget invoering Omgevingswet | -150 | 150 | 0 | 0 |
Actualisatie reisdocumenten en rijbewijzen | 30 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie rentekosten en rentetoerekening aan taakvelden | -343 | 0 | 0 | 0 |
Bezuinigingsopgave vastgoed - actualisatie planning | 0 | -702 | 289 | 513 |
Bouwkostenindexering herinrichting markt en Muldershof | 0 | 1 | 3 | 3 |
Brandstofkosten | -80 | 0 | 0 | 0 |
Budget intensiveren participatie bij ruimtelijke plannen en wonen | -20 | 0 | 0 | 0 |
Elektriciteitskosten gemeentehuis | 70 | 0 | 0 | 0 |
Energietransitie: bewustwording en gedragsverandering eigen organisatie | -10 | 10 | 0 | 0 |
Extra inzet energiearmoede | 111 | 0 | 0 | 0 |
Fasering dorpendeal Lathum | -550 | 550 | 0 | 0 |
Fasering reserve centrummanagement | -40 | 40 | 0 | 0 |
Grondruil Prins Clauslaan Giesbeek | -28 | 0 | 28 | 0 |
Inhuur bij afdeling vergunningverlening, toezicht en handhaving | 120 | 0 | 0 | 0 |
Inzet middelen tijdelijk noodfonds | 100 | 0 | 0 | 0 |
Inzet resterende middelen bestemmingsreserve DoeDuiten | 49 | 0 | 0 | 0 |
Juridisch extern advies | 75 | 0 | 0 | 0 |
Juridische zaken - inhuur | 300 | 0 | 0 | 0 |
Kosten uitvaarten Wet op de lijkbezorging | 15 | 10 | 10 | 10 |
Leerlingenvervoer | 72 | 0 | 0 | 0 |
Middelen voor de beëindiging ontzanding in bestemmingsplan Rhederlaag | -375 | 375 | 0 | 0 |
Motie Stolpersteine | -17 | 17 | 0 | 0 |
Mutaties afvalstoffenheffing 2023 | 63 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties rioolheffing 2023 | 0 | -15 | -15 | -15 |
Nieuwe visie en integrale beleidsnota sociaal domein | 173 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoek naar HUB 7Poort | -50 | 50 | 0 | 0 |
Opstellen beleidsnotitie erfgoed | -50 | 50 | 0 | 0 |
Opvang zwerfdieren | 10 | 0 | 0 | 0 |
Overheveling middelen voor Pilot Jongerenwerk op Straat | -75 | 75 | 0 | 0 |
Parkeren | 35 | 0 | 0 | 0 |
Pilot inzet jeugdboa's | -95 | 0 | 0 | 0 |
Plaatsen carillon en aanlichten gemeentehuis | 0 | 4 | 4 | 4 |
Project zorg & veiligheid | 175 | 0 | 0 | 0 |
RID - doorontwikkeling en informatiebeveiliging | 387 | 0 | 0 | 0 |
Samenwerking Ataro | 80 | 0 | 0 | 0 |
Sportterreinen | 30 | 0 | 0 | 0 |
Structurele kwaliteitsimpuls maatschappelijke dienstverlening | 275 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie monumentenklassendag | -3 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie ondersteuning mantelzorgers | 16 | 16 | 16 | 16 |
Uitvoeringskosten energieneutrale organisatie | -82 | 82 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten klimaatakkoord | -244 | 244 | 0 | 0 |
Uitvoeringsprogramma bestemmingsreserve duurzaamheid | -322 | 172 | 150 | 0 |
Verbeteren dienstverlening op het gebied van armoede en schulden | 89 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding ontheemden uit Oekraïne | 82 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval budget "Op weg naar aardgas vrij": onderzoek naar betaalbaarheid voor inwoners uitfaseren aardgas | -75 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval drie budgetten economische zaken | -115 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval stelpost indexatie 2023 | -386 | 0 | 0 | 0 |
Warmtenet stad Zevenaar fase 4 | -158 | 158 | 0 | 0 |
Warmtewet 2.0 | -50 | 20 | 30 | 0 |
WOZ afhandeling bezwaarschriften | 200 | 0 | 0 | 0 |
5. Vervolgtraject kadernota | -915 | -839 | -497 | -424 |
Actualisatie budget buurtbemiddeling | -6 | -6 | -6 | -6 |
Actualisatie budget jeugdgezondheidszorg | -9 | -10 | -10 | -10 |
Actualisatie budget jeugdgezondheidszorg (JOGG) | -4 | -4 | -4 | -4 |
Actualisatie budget lokaal onderwijsbeleid | -3 | -3 | -3 | -3 |
Actualisatie budget sportactiviteiten/-materialen | -3 | -3 | -3 | -3 |
Actualisatie budget subsidie voor stedencontacten | -2 | -7 | -7 | -7 |
Actualisatie budget subsidies minderheden | -60 | -60 | -60 | -60 |
Actualisatie investeringen bedrijfswagens | -3 | -74 | -27 | -3 |
Actualisatie investeringen groen | 0 | -35 | -14 | 19 |
Actualisatie investeringen openbare verlichting en verkeersregelinstallaties | -2 | -9 | -5 | -4 |
Actualisatie investeringen Ruimtelijke Ontwikkeling programma 2 | -33 | -25 | -23 | -11 |
Actualisatie investeringen Ruimtelijke Ontwikkeling programma 3 | 0 | -5 | 0 | 0 |
Actualisatie investeringen speeltoestellen | 0 | -11 | -22 | -2 |
Actualisatie investeringen vastgoed | -3 | -4 | 0 | 0 |
Actualisatie investeringen wegen en civiele kunstwerken | -27 | -23 | 21 | -17 |
Afdrachten Rijk in het kader van VOG en naturalisatie | -10 | -10 | -10 | -10 |
Aframen voormalig personeel | -47 | -27 | -27 | -27 |
Beheer gemeentelijke gronden | 0 | -4 | -4 | -4 |
Bestuurlijke samenwerking | -25 | -25 | -25 | -25 |
Bezuinigingsopgave vastgoed - gerealiseerde verkoop | -3 | -3 | -3 | -3 |
Budget bedrijfscontactfunctie | -2 | -2 | -2 | -2 |
Doorbelasting overhead grondexploitatie begroting 2023-2026 | -1 | 50 | -22 | -10 |
Gedeeltelijke vrijval budget duurzaamheidsfonds en kansrijke duurzaamheidsinitiatieven samenleving | -29 | -29 | 0 | 0 |
Gedeeltelijke vrijval budget stimuleren verduurzaming bij bedrijven en organisatie | -31 | -16 | 0 | 0 |
Geraamde frictiekosten laten vervallen | -110 | -110 | -110 | -110 |
Handhaving Openbare orde en veiligheid Fashion Outlet Zevenaar | -80 | -80 | -40 | 0 |
Hardware aframen exploitatiebudget | -10 | -10 | -10 | -10 |
Inzetten doorstroommakelaar | -45 | -45 | 0 | 0 |
Onderzoekskosten bezuinigingsopgave vastgoed | -10 | -10 | 20 | 0 |
Pensioenvoorziening wethouders | -100 | -100 | -25 | -25 |
Regionale aanbesteding gas | -33 | -33 | -33 | -33 |
Uitvoeren beleidskader vrijetijdseconomie Zevenaar | -100 | -60 | 0 | 0 |
Uitvoering van de routekaart, op weg naar een energieneutraal Zevenaar | -38 | 0 | 0 | 0 |
Vervallen stelpost vrijval afschrijvingslasten | -35 | -40 | -37 | -46 |
Vrijval budget campagne "Kids groen en duurzaam" | -43 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval budget inhuur derden op budget beleid wonen | -8 | -8 | -8 | -8 |
Totaal 2e voortgangsrapportage - Lasten | 11.995 | -23.191 | 11.327 | -11.729 |
Totaal mutaties 2e VGR voor bestemming | 815 | -1.766 | 1.227 | -538 |
Mutaties reserves | ||||
Onttrekkingen | -327 | 772 | 166 | 2 |
Toevoegingen | 496 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties reserves | -823 | 772 | 166 | 2 |
Totaal mutaties 2e VGR na bestemming | -7 | -994 | 1.393 | -537 |
tableCell49 | tableCell50 | tableCell51 | tableCell52 | |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING MUTATIES IN DE EXPLOITATIE | tableCell39 | tableCell40 | tableCell41 | tableCell42 |
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Aanpassing raming herziening grondexploitatie Zevenaar-Oost bedrijven | 0 | 0 | 0 | 0 |
De raming van de grondexploitatie Zevenaar-Oost bedrijven is aangepast op basis van de herziene grondexploitatie per 1 januari 2023 zoals vastgesteld in de raadsvergadering van 28 juni 2023, aangevuld met actuele ontwikkelingen. Er heeft een verschuiving plaatsgevonden in het jaar van de verwachte grondverkopen. | ||||
Aanpassing raming herziening grondexploitaties woningbouw | 0 | 0 | 0 | 0 |
De raming van de grondexploitaties Zevenaar-Oost wonen, Middag-Oost & Zwanenwaay, Waaijakkers en Mercurion zijn aangepast op basis van de herziene grondexploitatie per 1 januari 2023 zoals vastgesteld in de raadsvergadering van 28 juni 2023, aangevuld met actuele ontwikkelingen. Bij Zevenaar-Oost wonen en Middag-Oost & Zwanenwaay heeft een verschuiving plaatsgevonden van de verwachte sluiting van deelgrondexploitaties. Dit is terug te zien in de mutatie van de voorziening. | ||||
Aanpassing rente grondexploitatie Zevenaar-Oost bedrijven | 148 | 0 | 0 | 0 |
De ramingen van de grondexploitatie Zevenaar-Oost bedrijven zijn aangepast op basis van de herziene grondexploitatie per 1 januari 2023 zoals vastgesteld in de raadsvergadering van 28 juni 2023. Door een hogere boekwaarde van de grondexploitatie Zevenaar-Oost bedrijven wordt meer rente toegerekend aan deze grondexploitatie wat een voordeel betekent voor het begrotingssaldo. | ||||
Aanpassing rente grondexploitaties woningbouw | -68 | 0 | 0 | 0 |
De ramingen van de grondexploitatie Zevenaar-Oost wonen, Waaijakkers, Middag-Oost & Zwanenwaay en Mercurion zijn aangepast op basis van de herziene grondexploitatie per 1 januari 2023 zoals vastgesteld in de raadsvergadering van 28 juni 2023. Door een gunstiger verloop van de boekwaarde en een lager rentepercentage wordt minder rente toegerekend aan deze grondexploitatie wat een nadeel betekent voor het begrotingssaldo. | ||||
Actualisatie budgetten onderwijsachterstandenbeleid | 0 | 0 | 0 | 0 |
De rijksbijdrage (specifieke uitkering) voor het onderwijsachterstandenbeleid wordt jaarlijks geactualiseerd op basis van de door het CBS bepaalde achterstandsscore van elke gemeente. De ramingen voor 2023 e.v. jaren zijn hierop aangepast. | ||||
Actualisatie budgetten sportbedrijf | -143 | 0 | 0 | 0 |
In juni 2023 is het voorschot ontvangen voor de specifieke uitkering (SPUK) 'stimulering sport 2023' (voor compensatie van kostenverhogende btw). Het aangevraagde bedrag is niet volledig gecompenseerd doordat het totaalbedrag van alle aanvragen (landelijk) hoger is dan het vastgestelde uitkeringsplafond. Daarnaast is in 2023 een nabetaling ontvangen n.a.v. de vaststelling van deze SPUK over het jaar 2021. In totaal is een bijdrage ontvangen van € 625.000. | ||||
Actualisatie budgetten voor het minimabeleid | 26 | 0 | 0 | 0 |
Het budget voor de collectieve zorgverzekering wordt niet volledig ingezet. Dit blijkt uit de prognose van de uitgaven over het 1e half jaar. Rekening houdende met de nog te verwachte uitgaven voor collectieve zorgverzekering/participatie arme kinderen (Gelrepas) worden de structurele lasten voor 2023 verlaagd met € 26.000. De structurele mutatie na 2023 wordt verwerkt in de meerjarenbegroting 2024-2027. | ||||
Actualisatie uitkeringslasten en -baten (BUIG) | -160 | 0 | 0 | 0 |
De raming van de uitkeringslasten en de baten (BUIG bijdrage van het rijk) zijn geactualiseerd. Hierbij is uitgegaan van de prognose volgens de rapportage van de lasten/baten tot en met juni 2023 van de RSD. Het incidenteel nadeel bedraagt € 160.000. | ||||
Afrekening ESF (Europees Sociaal Fonds) subsidie RSD 2020-2022 | 336 | 0 | 0 | 0 |
De definitieve rapportage voor de ESF-subsidie is bekend. Hierdoor heeft de RSD het volledig toegezegde subsidie ontvangen en daarnaast is nog extra bijdrage toegezegd omdat andere gemeenten deels subsidie onbenut hebben gelaten. De subsidie is voor een deel opgenomen in de jaarrekeningen 2020-2022 (looptijd project). N.a.v. de definitieve rapportage resteert een bedrag aan af te rekenen subsidie over vermelde periode voor deelnemende gemeenten. Voor Zevenaar is dit een bedrag van € 336.000. | ||||
Appa / reïntegratie politieke ambtsdragers | -25 | 0 | 0 | 0 |
Voormalige wethouders hebben op grond van de Wet Appa (Algemene Pensioen- en uitkeringswet Politieke Ambtsdragers) recht op planmatige begeleiding bij re-integratie en outplacement. Voor 2023 ramen wij deze kosten incidenteel op € 25.000. | ||||
Bijdrage Scalabor | -167 | -178 | -203 | -203 |
De hogere lasten voor de uitvoering van WSW (sociale werkvoorziening/contract met Scalabor BV), voor de begeleiding en ontwikkeling van SW-medewerkers, voor de periode 2023 t/m 2025 worden veroorzaakt doordat abusievelijk niet de juiste bedragen zijn opgenomen in de Kaderbrief 2023. | ||||
Bijdrage SDL - onderdeel Inkoop | -25 | 0 | 0 | 0 |
Er is nog onduidelijkheid over de toekomst van Inkoop. De posities van de vertrokken inkoopspecialisten zijn op dit moment niet structureel ingevuld. Zoals in de meerjarenbegroting reeds is aangegeven wordt door SDL in 2023 tijdelijk ingehuurd. Dit leidt tot een nadeel van € 25.000 voor onze gemeente. | ||||
Dividend Ataro B.V. | -138 | 0 | 0 | 0 |
We melden een nadeel van € 138.000 in de afrekening van het dividend over 2021 en 2022 van Ataro. In de aandeelhoudersvergadering van 16 juni 2023 is besloten 85% van het dividend uit te keren. Daarnaast is door lagere bedrijfsresultaten minder dividend uitgekeerd. | ||||
Kwijtscheldingen belastingen | 25 | 0 | 0 | 0 |
Het aantal kwijtscheldingsverzoeken blijft achter bij de verwachtingen. Dit is gerelateerd aan de huidige economische situatie van krapte op de arbeidsmarkt waarbij de financiële situatie van huishoudens over het algemeen is verbeterd. We ramen daarom voor 2023 een voordeel van € 25.000. | ||||
Maatschappelijke begeleiding inburgeringsplichtige asielmigranten | -28 | 0 | 0 | 0 |
De decentralisatie-uitkering (onderdeel van de algemene uitkering) voor uitvoering van de Wet inburgering wordt jaarlijks bijgesteld. De hogere bijdrage van € 28.000 is gebaseerd op het aantal inburgeringsplichtige asielmigranten en hun gezinsleden. | ||||
Meicirculaire 2023 | -372 | 201 | 567 | -1.251 |
De meicirculaire 2023 laat in alle jaren een groei zien. Voor de jaren 2023 tot en met 2027 achtereenvolgens € 14.000, € 4,5 miljoen, € 4,9 miljoen, € 3,0 miljoen en € 4,9 miljoen. | ||||
Meicirculaire 2023 hervormingsagenda jeugd | 0 | -260 | -20 | -20 |
In de meicirculaire 2023 is de hervormingsagenda jeugd een jaar uitgesteld. De begrote inkomsten in de vorm van eigen bijdragen komen daardoor ook niet binnen. Deze post is overigens budgettair neutraal omdat het uitstel door het rijk in de algemene uitkering is gecompenseerd. | ||||
Overheveling middelen combinatiefuncties | 100 | 100 | 100 | 100 |
De middelen voor de Brede Regeling Combinatiefuncties zijn, vanaf 2023, overgeheveld van een algemene uitkering (decentralisatieuitkering) naar een specifieke uitkering. De geraamde lasten voor de combinatiefuncties en de baten (algemene uitkering) zijn hierdoor verlaagd met € 150.000. In samenhang met de algemene uitkering betreft dit een budgettair neutrale mutatie. | ||||
Tweede Kamerverkiezingen | -90 | 0 | 77 | 0 |
Door de val van het kabinet vinden op 22 november 2023 vervroegde Tweede Kamerverkiezingen plaats. De kosten voor deze verkiezingen, € 90.000, zijn niet begroot. Vanuit het ministerie van BZK hebben we bericht ontvangen, dat hiervoor geen aanvullende vergoeding wordt verstrekt. Door deze vervroegde verkiezing vervalt de reguliere Tweede Kamerverkiezing in 2025. De begrote kosten voor 2025 kunnen daarom vrijvallen. | ||||
Wet nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslag | -8 | -9 | -9 | -8 |
Op 1 januari 2023 is de Wet nieuwe procedure verkiezingsuitslagen in werking getreden. Bij de meicirculaire zijn hiervoor structurele middelen beschikbaar gesteld. Voor de gemeente Zevenaar is hiervoor € 8.000 beschikbaar. | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Aanwending bestemmingsreserve statushouders | -12 | 0 | 0 | 0 |
Voor de implementatie van de nieuwe Wet inburgering zijn extra werkzaamheden in 2023 nodig. De kosten worden ingeschat op € 12.000 en kunnen worden gedekt uit de bestemmingsreserve statushouders. | ||||
Actualisatie afschrijvingslasten 2023 programma 8 | 16 | 0 | 0 | 0 |
De investering met betrekking tot de voorbereiding herontwikkeling locatie Vestersbos is nog niet afgerond waardoor de afschrijvingslasten (€ 16.000) doorschuiven naar 2024. | ||||
Actualisatie afschrijvingslasten programma 0 | 114 | 0 | 0 | 0 |
De afschrijvingslasten van de investeringsbudgetten voor mobiele hardware ramen we in 2023 af. De investering staat gepland in 2023 en de bijbehorende lasten doen zich een jaar later voor. Dit levert een eenmalig voordeel op van € 114.000. | ||||
Actualisatie afschrijvingslasten programma 4 en 6 | 75 | 0 | 0 | 0 |
Door fasering van de voorgenomen investeringen in de jaarrekening 2022 en de begroting 2023 worden de ramingen qua afschrijving geactualiseerd en aangepast. De mutaties hebben betrekking op de gewijzigde fasering van de ontwikkeling locatie Vestersbos (voor twee basisscholen) en verschuiving van de lasten van programma 4 (onderwijs) naar programma 6 (sociaal domein). De verschuiving betreft de lasten voor de locatie Kinderopvang in de basisschool in Oud Zevenaar. Dit levert een eenmalig voordeel op van € 75.000. | ||||
Actualisatie budget Wet goed verhuurderschap | 20 | 0 | 0 | 0 |
Op 1 juli 2023 is de Wet Goed Verhuurderschap in werking getreden. Vanaf deze datum gelden nieuwe algemene regels voor verhuurders die huurmisstanden moeten voorkomen. Bijvoorbeeld tegen intimidatie en woondiscriminatie. Indien de verhuurders zich niet houden aan deze regels dan kan de gemeenten sancties opleggen. Zevenaar gaat hiervoor een meldpunt inrichten, vanaf 1 januari 2024 zijn gemeenten hiertoe verplicht. In 2023 verwachten wij minder kosten. Een voordeel in 2023 van € 20.000. | ||||
Actualisatie fasering budget invoering Omgevingswet | 150 | -150 | 0 | 0 |
In totaal was begin 2023 nog € 579.000 beschikbaar voor de invoering van de Omgevingswet. Hiervan schuift € 150.000 door naar 2024. Dekking vindt plaats uit de algemene reserve waardoor de mutatie budgettair neutraal is. | ||||
Actualisatie reisdocumenten en rijbewijzen | 100 | 0 | 0 | 0 |
Wij zien nog steeds dat door het vrijlaten van de corona maatregelen een inhaalslag plaatsvindt voor het vernieuwen van de reisdocumenten en rijbewijzen. Daarnaast zien we dat door de Brexit er een toename is in het vernieuwen van de paspoorten. Voor 2023 levert dit een voordeel op van € 100.000. | ||||
Actualisatie rentekosten en rentetoerekening aan taakvelden | 337 | 0 | 0 | 0 |
De fasering van de investeringen veroorzaakt een rentevoordeel. Ook zijn de rentepercentages gestegen. We verwachten een voordeel van € 337.000. | ||||
Bezuinigingsopgave vastgoed - actualisatie planning | -260 | -723 | 445 | 439 |
Ontwikkelingen op het vlak van ruimtelijke ordening leiden ertoe dat de verkoop van de locaties Reisenakker 14 en 14a Zevenaar en Engeveldweg 10 en 12 Zevenaar tot nader order wordt uitgesteld. Vermoedelijk zijn de opbrengsten pas in 2025 haalbaar. De bijbehorende afschrijvingslasten zijn hier ook op aangepast. Deze wijziging raakt meerdere programma's (programma's 0, 6 en 8). Per saldo resulteert dit in 2023 en 2024 in een nadeel van respectievelijk € 260.000 en € 723.000 en in 2025 en 2026 in een voordeel van respectievelijk € 445.000 en € 439.000. | ||||
Bouwkostenindexering herinrichting markt en Muldershof | 0 | -1 | -3 | -3 |
In het corona herstelplan zijn twee investeringswerken opgenomen, namelijk herinrichting Markt Zevenaar en herinrichting Muldershof. Voor beide werken is in het herstelplan een bouwkostenindexering opgenomen. Met deze begrotingswijziging wordt dit administratief verwerkt. Het gaat in totaal om een investeringsbedrag van € 100.000, € 25.000 voor de Markt en € 75.000 voor Muldershof. De daarmee gepaard gaande afschrijvingslasten (afgerond € 3.000) worden verrekend met de daarvoor bestemde reserves. | ||||
Brandstofkosten | 80 | 0 | 0 | 0 |
In de meerjarenbegroting 2023-2026 hebben we rekening gehouden met een verhoging van de brandstofprijzen. Deze vallen, met name in het eerste halfjaar, lager uit dan vorig jaar verwacht. Hierdoor houden we nu rekening met een incidenteel voordeel van € 80.000. | ||||
Budget intensiveren participatie bij ruimtelijke plannen en wonen | 20 | 0 | 0 | 0 |
In de meerjarenbegroting 2023-2026 is, als onderdeel van het collegeprogramma, vanaf 2023 een structureel budget van € 50.000 beschikbaar gesteld om inwoners meer te betrekken bij ruimtelijke ordening en wonen voor o.a. gebiedsgericht werken, de omgevingsvisie en bouwplannen. In 2023 zijn twee pilots gedraaid met ondersteuning van een bureau. De kosten hiervoor vallen lager uit dan begroot. De reden hiervoor is dat de voorbereiding deels al in 2022 heeft plaatsgevonden. Een eenmalig voordeel van € 20.000. | ||||
Elektriciteitskosten gemeentehuis | -70 | 0 | 0 | 0 |
We verwachten een eenmalig nadeel van € 70.000 op de elektriciteitskosten gemeentehuis. In de periode april t/m medio juli is er namelijk geen elektriciteit opgewekt doordat de omvormers van de zonnepanelen zijn uitgeschakeld. Dit is inmiddels opgelost, er wordt nog onderzocht hoe dit heeft kunnen gebeuren. Vanaf heden gaan we de opwekking van de installatie periodiek controleren. | ||||
Energietransitie: bewustwording en gedragsverandering eigen organisatie | 10 | -10 | 0 | 0 |
In de tweede helft van 2023 werken wij aan het opstellen van een strategie op bewustwording en gedragsverandering binnen de organisatie mogelijk te maken. Deze werkzaamheden lopen deels door in 2024. Om die reden schuiven wij € 10.000 door naar 2024. Een eenmalig voordeel in 2023 van € 10.000, een eenmalig nadeel in 2024 van € 10.000. | ||||
Extra inzet energiearmoede | -111 | 0 | 0 | 0 |
In de algemene uitkering (meicirculaire 2023) zijn aanvullende middelen beschikbaar gesteld om een stapeling van sociale en maatschappelijke problemen als gevolg van hoge inflatie te voorkomen. De beschikbaar gestelde middelen (€ 111.000) worden gebruikt voor extra inzet op het gebied van vroegsignalering en om gemeenten tegemoet te komen in het verwachte extra beroep op bijzondere bijstand. | ||||
Fasering dorpendeal Lathum | 275 | -275 | 0 | 0 |
De dorpsraad Lathum heeft samen met het bestuur van dorpshuis 'Het Gebouw' en het kerkbestuur van de NH-kerk en het naastgelegen gebouwtje De Wheme, SpectrumElan en de provincie Gelderland een start gemaakt met een dorpenplan Lathum (Lathum Later). Voor de verdere uitwerking van de plannen is door de provincie Gelderland een subsidie toegekend van € 400.000. Deze subsidie loopt tot en met 31 december 2024. Het betreft een subsidie op basis van de zgn. 50%/50% regeling. U heeft in de begroting 2023-2026 ook € 400.000 beschikbaar gesteld. In totaal is € 800.000 beschikbaar. Het project is ondertussen van start gegaan en zal ook in 2024 doorlopen. Om die reden hevelen wij € 550.000 over naar 2024. Op basis van de 50%/50% regeling hevelen we in die verhouding ook de subsidie voor € 275.000 over. Per saldo een voordeel in 2023 van € 275.000 en een nadeel in 2024 van € 275.000. | ||||
Fasering reserve centrummanagement | 40 | -40 | 0 | 0 |
De werkzaamheden centrummanager worden gedekt uit de bestemmingsreserve centrummanagement (saldo per 1 januari 2023 € 80.000). Deze werkzaamheden lopen ook door in 2024. Om die reden wordt een bedrag van € 40.000 toegerekend aan 2023 en een bedrag van € 40.000 doorgeschoven naar 2024. | ||||
Grondruil Prins Clauslaan Giesbeek | 28 | 0 | -28 | 0 |
Woningstichting Plavei is voornemens ter plaatse van de Prins Clauslaan 12 woningen te slopen en 14 levensloopbestendige woningen te realiseren. Om dit mogelijk te maken is de uitruil van gronden in eigendom van Plavei en de gemeente (groen) en de aanleg van elf parkeerplaatsen noodzakelijk. Doordat de bouw van de woningen later wordt gerealiseerd dan gepland, en daarmee de aanleg van elf openbare parkeerplaatsen naar achteren schuift, stellen wij voor om het budget hiervoor (€ 27.500) door te schuiven naar 2025. | ||||
Inhuur bij afdeling vergunningverlening, toezicht en handhaving | -120 | 0 | 0 | 0 |
Bij de afdeling VTH wordt, als gevolg van het niet ingevuld krijgen van vacatures en begeleiding van junioren, gebruik gemaakt van inhuur. De kosten van inhuur liggen door de krapte op de arbeidsmarkt aanzienlijk hoger dan dat aan budget beschikbaar is. Om de vereiste werkzaamheden uit te kunnen blijven voeren is extra budget nodig: € 120.000 in 2023. Op dit moment kan nog niet ingeschat worden of meeropbrengsten aan bouwleges als dekking gebruikt kunnen worden. Dit zal blijken bij de jaarrekening 2023. Daarom leidt inhuur nu tot een nadeel in 2023 van € 120.000. | ||||
Inruilwaarde voertuigen | 16 | 0 | 0 | 0 |
In het najaar verwachten we dat meerdere bedrijfswagens geleverd worden. De oude voertuigen willen wij inruilen. Dit leidt tot een eenmalig voordeel van € 16.000. | ||||
Inzet middelen tijdelijk noodfonds | -100 | 0 | 0 | 0 |
Door de raad zijn middelen beschikbaar gesteld voor een tijdelijk noodfonds om toegenomen betalingsproblemen en financiële kwetsbaarheid van huishoudens te voorkomen. Voor 2023 verwachten wij nu een bedrag van € 100.000 uit te geven. Deze kosten worden gedekt uit de daarvoor bestemde reserve. De mutatie is daarmee budgettair neutraal. | ||||
Inzet resterende middelen bestemmingsreserve DoeDuiten | -49 | 0 | 0 | 0 |
De kosten met betrekking tot de DoeDuiten wordt dit jaar ingeschat op afgerond € 49.000. Deze kosten worden gedekt door een onttrekking uit de daarvoor bestemde reserve. | ||||
Juridisch extern advies | -75 | 0 | 0 | 0 |
We melden een nadeel van € 50.000 op de kosten van juridisch advies. Deze houden grotendeels verband met de inzet van onze huisadvocaat op complexe dossiers zoals de raadsenquête en regievoering veelschrijvers. | ||||
Juridische zaken - inhuur | -300 | 0 | 0 | 0 |
We zijn genoodzaakt de externe inhuur op juridische zaken voort te zetten. Het betreft capaciteit in de komende maanden op de dossiers klachten, bezwaar en beroep, raadsenquête, afhandeling WOO en regievoering op een aantal complexe en intensieve dossiers. Hiernaast moeten de reguliere werkzaamheden ook doorgaan. Met de aanhoudende druk op de capaciteit bij juridische zaken borgen we met deze inzet een (minimale) basis in de juridische kwaliteit van gemeentelijke diensten en producten. | ||||
Kosten uitvaarten Wet op de lijkbezorging | -15 | -10 | -10 | -10 |
De Wet op de lijkbezorging gaat ervan uit dat de nabestaanden zorgdragen voor de uitvaart. Zijn er geen nabestaanden of is er geen geld beschikbaar dan betaalt de gemeente de uitvaart. Dit is een wettelijke taak. Wij zien een toename van deze kosten. Om die reden ramen wij in 2023 € 15.000 bij en vanaf 2024 € 10.000 structureel. | ||||
Leerlingenvervoer | -80 | 0 | 0 | 0 |
Bij leerlingenvervoer verwachten wij voor 2023 een nadeel van ongeveer € 80.000. De extra kosten doen zich voornamelijk voor bij vervoer in natura. Dit is de bekostiging van individueel vervoer van leerlingen. Door hun specifieke handicap of door de ligging van hun speciale school passen deze leerlingen niet in het gecombineerde leerlingenvervoer dat via de BVO DRAN gaat. | ||||
Middelen voor de beëindiging ontzanding in bestemmingsplan Rhederlaag | 375 | -375 | 0 | 0 |
In de raadsvergadering van 19 december 2017 is € 375.000 beschikbaar gesteld uit de algemene reserve ter compensatie van gederfde inkomsten van niet te winnen zand in Rhederlaag onder de voorwaarde dat het bestemmingsplan onherroepelijk moet zijn. Dit is nog niet het geval en dit wordt niet eerder verwacht dan in 2024. Om die reden schuiven wij het bedrag door naar 2024. | ||||
Motie Stolpersteine | 17 | -17 | 0 | 0 |
In de raadsvergadering van 24 februari 2021 is raadsbreed een motie aangenomen om in de gemeente Zevenaar Stolpersteine te leggen om zo de slachtoffers van het nazisme uit de Joodse gemeenschap in de gemeente een naam te geven, te herdenken en bewustwording te bevorderen. Daarnaast krijgt de herdenkingsplaquette die in het gemeentehuis aan het Raadhuisplein hing een nieuwe plek. Hiervoor is in de begroting 2023-2026 voor 2023 € 17.000 beschikbaar gesteld. Het project wordt door vrijwilligers van de cultuurhistorische vereniging Zevenaar opgepakt en heeft door gezondheidsredenen vertraging opgelopen. Om die reden schuiven wij het budget door naar 2024. Een voordeel in 2023 van € 17.000, een nadeel in 2024 van € 17.000. | ||||
Mutaties afvalstoffenheffing 2023 | -75 | 0 | 0 | 0 |
In 2023 verwachten wij een nadeel van € 75.000 op de kosten van afvalverwerking. De grootste posten die wijzigen zijn verwerkingskosten restafval en de inzamelkosten PMD. De daling van de hoeveelheid te verwerken restafval heeft zich niet in die mate voorgedaan die we verwacht hadden. Hierdoor stijgen de verwerkingskosten restafval. Daarnaast komt de stijging van de inzamelkosten PMD voort uit de aanschaf van de inzamelzakken. Door sterk gestegen grondstofprijzen en hoger gebruik van het aantal zakken, zijn deze kosten gestegen. Het nadeel van € 75.000 onttrekken wij uit de bestemmingsreserve afval. In de meerjarenbegroting verwerken we de structurele wijzigingen binnen afval. | ||||
Mutaties rioolheffing 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
We hebben de riool gerelateerde investeringen nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten bijvoorbeeld dat de investeringen 'gemalen mechanisch/elektrisch en IBA's 2023', 'minigemalen 2023' en 'Lathum (Koestraat)' niet in dit jaar wordt afgerond. Dit leidt in 2023 en 2024 tot een eenmalig positief resultaat van respectievelijk € 4.000 en € 42.000. Tenslotte verwachten we een voordeel op de exploitatiekosten. Zo verlagen we bijvoorbeeld de communicatiekosten omdat we deze dekken uit de specifieke investeringsbudgetten. Dit resulteert in een structureel voordeel van € 29.000 die we verrekenen binnen de rioolheffing. Hiermee gaat het om een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Nieuwe visie en integrale beleidsnota sociaal domein | -173 | 0 | 0 | 0 |
In 2023 loopt van een aantal beleidsdocumenten binnen het sociaal domein de geldigheidsduur af, waaronder de visie sociaal domein. In plaats van alle documenten apart te herijken geven wij de voorkeur aan het opstellen van een nieuwe visie en integrale aanpak binnen het sociaal domein voor 2024 e.v.. Een gewenste doorontwikkeling zowel op beleid als uitvoering. | ||||
Onderzoek naar HUB 7Poort | 50 | -50 | 0 | 0 |
In de kadernota 2022 is € 50.000 beschikbaar gesteld om de mogelijkheden voor een HUB op de locatie 7Poort nader te verkennen. De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen heeft een verkennend onderzoek opgesteld van de potentie van HUB Zevenaar Oost. Op basis van de uitkomsten van dit rapport bepalen wij welke aanvullende acties nodig zijn. Op dit moment is er echter nog steeds geen duidelijkheid over het project ViA15 waardoor aanvullende acties nog niet mogelijk zijn. Daarom stellen wij voor om het budget door te schuiven naar 2024. | ||||
Opstellen beleidsnotitie erfgoed | 50 | -50 | 0 | 0 |
Voor het opstellen van de beleidsnotitie erfgoed inclusief het participatietraject is in de begroting 2023-2026 € 50.000 beschikbaar gesteld in 2023. De opdracht wordt in 2023 verstrekt maar de werkzaamheden worden in 2024 opgepakt. Om die reden schuiven wij € 50.000 door naar 2024. Een voordeel in 2023 van € 50.000, een nadeel in 2024 van € 50.000. | ||||
Opvang zwerfdieren | -10 | 0 | 0 | 0 |
Het dierentehuis Arnhem e.o. heeft een tariefsverhoging doorgevoerd van 10%. Daarnaast zien wij een toename in het aantal dieren in onze gemeente die opgehaald moeten worden door de dierenambulance. In afwachting van nieuwe tariefafspraken ramen wij nu alleen voor 2023 € 10.000 extra. | ||||
Overheveling middelen voor Pilot Jongerenwerk op Straat | 75 | -75 | 0 | 0 |
In 2023 is gestart met de pilot jongerenwerk op straat. Deze pilot willen wij doorzetten in 2024. Afhankelijk van de uitkomsten zal het project daarna worden voortgezet. | ||||
Parkeren | -145 | 0 | 0 | 0 |
Op basis van de huidige cijfers wordt er op het product parkeren een tekort verwacht van € 145.000. | ||||
Pilot inzet jeugdboa's | 95 | 0 | 0 | 0 |
In de begroting 2023-2027 is € 140.000 beschikbaar voor een pilot met de inzet van jeugdboa's. In verband met de beperkte beschikbaarheid van externe deskundigheid wordt deze pilot beperkt tot het najaar van 2023. Het benodigd budget bedraagt naar verwachting € 45.000. Het resterende bedrag valt vrij. Een eenmalig voordeel in 2023 van € 95.000. | ||||
Plaatsen carillon en aanlichten gemeentehuis | 0 | -4 | -4 | -4 |
In 2022 hebben we onderzocht of het carillon op de 4e verdieping teruggeplaatst kan worden. Uit deze onderzoeken is gebleken dat we de bouwconstructie moeten aanpassen. Hierdoor vallen de kosten hoger uit. We verwachten € 85.000 hiervoor nodig te hebben. Daarnaast is de wens geuit om het gemeentehuis te verlichten. Onze inschatting is dat hiervoor € 45.000 nodig is. | ||||
Project zorg & veiligheid | -175 | 0 | 0 | 0 |
Dit jaar is gestart met het project zorg & veiligheid. Zorgprofessionals moeten goed samenwerken met hun veiligheidspartners in het belang van veiligheid en leefbaarheid. Deze taak wordt nu projectmatig opgepakt, maar zal structureel ingebed moeten worden. Hoe dit moet gebeuren wordt nu onderzocht. Ook wordt een samenwerkingsconvenant voorbereid. Voor 2023 verwachten wij dat de projectkosten € 175.000 bedragen. Wij stellen u voor om dit bedrag beschikbaar te stellen. | ||||
RID - doorontwikkeling en informatiebeveiliging | -387 | 0 | 0 | 0 |
De 1e tussenrapportage van SDL laat voor de RID een incidenteel nadeel zien van € 765.000. In hoofdzaak betreft het de doorontwikkeling van de RID, zoals in de 1e voortgangsrapportage reeds aangekondigd. De bestaansonzekerheid van de RID heeft geleid tot een grote uitstroom waarvoor tijdelijk personeel wordt ingehuurd. Daarnaast komen extra kosten die een vervolg zijn op de zogenoemde Brief van Van Zanen in het kader van de informatieveiligheid. Ook stijgen de huisvestingslasten. Voor Zevenaar melden we in totaal een nadeel van € 387.000. | ||||
Samenwerking Ataro | -80 | 0 | 0 | 0 |
Wij onderzoeken mogelijkheden om de onderlinge samenwerking met Ataro te optimaliseren. Hierbij wordt gekeken naar duidelijke en werkbare afspraken tussen gemeente en sportbedrijf. Voor dit onderzoek vragen wij u om € 80.000 beschikbaar te stellen. | ||||
Sportterreinen | -30 | 0 | 0 | 0 |
Eerder dit jaar zijn we, door de slechte technische staat, overgegaan op de plaatsing van een nieuwe ballenvanger bij GSV in Giesbeek. Vanuit veiligheidsoverwegingen was het belangrijk om dit te doen omdat het desbetreffende veld evenwijdig aan de provinciale weg loopt. Daarnaast heeft Ataro meer sportvelden in onderhoud genomen, waardoor deze kosten gestegen zijn. Bovenstaande ontwikkelingen leiden tot een nadeel van € 30.000. | ||||
Structurele kwaliteitsimpuls maatschappelijke dienstverlening | -275 | 0 | 0 | 0 |
Dit jaar wordt ingezet om de kwaliteit van de toegang te optimaliseren zowel rechtmatig als doelmatig. Dit doen we met de ontwikkeling naar Sterke Lokale teams. Er wordt geïnvesteerd in professionalisering van de consulenten. Extra ondersteuning bij complexe en veiligheid casuïstiek en de nodige (verplichte) deskundigheidsbevordering. | ||||
Subsidie monumentenklassendag | 3 | 0 | 0 | 0 |
Het budget dat beschikbaar is voor de monumentenklassendag wordt in 2023 niet besteed. Dit heeft als oorzaak dat er een tekort aan vrijwilligers is en door de aanstelling van de nieuwe directeur van het Liemers museum. Een eenmalig voordeel in 2023 van € 3.000. | ||||
Subsidie ondersteuning mantelzorgers | -16 | -16 | -16 | -16 |
Uit de gerealiseerde productiecijfers van 2022 en januari-februari 2023 blijkt dat GGNet de laatste jaren een passende begroting indiende. Deze werd slechts deels gehonoreerd omdat het budget niet toereikend is, waardoor ze in de loop van het jaar mantelzorgers moesten gaan teleurstellen. Inmiddels is er in het drie maandelijks overleg afgesproken, om elkaar beter op de hoogte te houden van de ontwikkelingen. Voor 2024 dient GGNet daarom een vergelijkbare subsidieaanvraag in als voorgaande jaren. Om de aanvraag volledig te kunnen honoreren, zodat alle mantelzorgers de steun krijgen die nodig is, is extra budget nodig van € 16.400. | ||||
Uitvoeringskosten energieneutrale organisatie | 82 | -82 | 0 | 0 |
In 2024 zetten wij in op het opstellen van uitvoeringsprogramma's op gebied van broeikasgasreductie en energiereductie, beheersmaatregelen voor interne borging van de opgave en een plan van aanpak voor het realiseren van de ambitie en doelstelling om een CO2-neutrale organisatie in 2026 te realiseren. Om die reden schuiven we een bedrag van € 82.000 door naar 2024. Dekking vindt plaats uit de algemene reserve waardoor de verschuiving budgettair neutraal is. | ||||
Uitvoeringskosten klimaatakkoord | 244 | -244 | 0 | 0 |
In de meicirculaire 2022 is € 294.000 opgenomen voor de uitvoeringskosten van het klimaatakkoord. Wij zetten in 2023 in op het opstarten van burgerberaad en een klimaatcampagne. Hiervoor is in totaal in 2023 € 50.000 nodig. Het resterende bedrag van € 244.000 schuiven wij door naar 2024. Dit bedrag zetten wij in voor het uitvoering geven aan burgerberaad en de duurzaamheidscampagne. Een voordeel in 2023 van € 244.000, een nadeel in 2024 van € 244.000. | ||||
Uitvoeringsprogramma bestemmingsreserve duurzaamheid | 322 | -172 | -150 | 0 |
In het uitvoeringsprogramma duurzaamheid dat u op 21 september 2022 heeft vastgesteld zijn diverse onderdelen opgenomen voor uitvoering in 2023. Diverse onderdelen schuiven wij om diverse redenen door: In totaal verschuiven wij € 172.000 naar 2024 en € 150.000 naar 2025. Dekking komt uit de bestemmingsreserve duurzaamheid. | ||||
Verbeteren dienstverlening op het gebied van armoede en schulden | -89 | 0 | 0 | 0 |
Voor de aanpak van geldzorgen, armoede en schulden is een bedrag aan de algemene uitkering (meicirculaire 2023) toegevoegd van € 89.000 om gemeenten de mogelijkheid te bieden (extra) te investeren in betere dienstverlening op het gebied van armoede en schulden. Deze middelen zetten we in om aan de slag te gaan met de prioriteiten van de aanpak van geldzorgen, armoede en schulden, zoals het verdubbelen van het gebruik van de schuldhulpverlening en het tegengaan van kinderarmoede. | ||||
Vergoeding ontheemden uit Oekraïne | -82 | 0 | 0 | 0 |
In de meicirculaire zijn bedragen opgenomen voor ontheemden uit Oekraïne. Het betreft vergoedingen voor taalonderwijs (€ 36.000) en voor leerlingenvervoer (€ 46.000). Het taalonderwijs richt zich op het stimuleren van een hogere arbeidsparticipatie door het leren van de Nederlandse taal. | ||||
Vrijval budget "Op weg naar aardgas vrij": onderzoek naar betaalbaarheid voor inwoners uitfaseren aardgas | 75 | 0 | 0 | 0 |
In de 2e voortgangsrapportage 2022 hebben we aangegeven dat het onderzoek naar de betaalbaarheid van het uitfaseren van aardgas vertraging heeft opgelopen. Dat is nog steeds het geval. Er is op dit moment geen zicht op hoe en wanneer dit onderzoek wordt vormgegeven. Om die reden laten we in 2023 een bedrag van € 75.000 vrijvallen. Wij komen in een later stadium bij u op dit onderwerp terug. | ||||
Vrijval drie budgetten economische zaken | 115 | 0 | 0 | 0 |
In de meerjarenbegroting 2023-2026 is vanaf 2023 een structureel bedrag opgenomen van € 20.000 voor samenwerking in een toekomstig centrum. Hiervan zal € 10.000 in 2023 niet worden besteed. Daarnaast is met de Liemerse Ambassade overeengekomen dat voor zowel de uitvoering Liemers economische visie als de deelname aan de Liemerse Ambassade de kosten met betrekking tot 2023 niet in rekening gebracht worden. Hiervoor gebruiken ze de bijdrage 2022. Een voordeel in 2023 van € 105.000. | ||||
Vrijval stelpost indexatie 2023 | 386 | 0 | 0 | 0 |
In de meicirculaire 2023 is compensatie ontvangen voor gestegen inflatie 2023. Deze compensatie verwerken wij niet meer in de afzonderlijke budgetten, maar laten we nu vrijvallen ter compensatie van overschrijdingen die zich voordoen in deze 2e voortgangsrapportage. Het gaat om een bedrag van € 386.000. | ||||
Warmtenet stad Zevenaar fase 4 | 158 | -158 | 0 | 0 |
Vanwege de landelijke ontwikkelingen op het gebied van het publieke aandeel bij warmtenetten zijn de onderhandelingen met het warmtebedrijf (Vattenfall) on-hold gezet. Voor het warmtenet stad Zevenaar zijn we een alternatief aan het onderzoeken. Dit zijn extra werkzaamheden die doorlopen in 2024. Om die reden schuiven we € 158.000 door naar 2024. Een voordeel in 2023 van € 158.000, een nadeel van € 158.000 in 2024. | ||||
Warmtewet 2.0 | 50 | -20 | -30 | 0 |
Voor de actualisatie warmtevisie op de Warmtewet 2.0, het aanwijzen en uitwerken van warmtekavels en het aanwijzen van een warmtebedrijf op grond van de warmtewet 2.0 heeft uw raad in de kadernota 2022 een bedrag van € 50.000 beschikbaar gesteld voor 2022. De wetgeving is echter uitgesteld waardoor het bedrag is doorgeschoven naar 2023. Vanwege de landelijke ontwikkelingen in de warmtetransitie is er weinig capaciteit beschikbaar bij de marktpartijen. De planning is dat na marktconsultatie de opdracht voor het actualiseren van de transitievisie warmte in het vierde kwartaal 2023 wordt verleend. Uitvoering in 2024. Om die reden schuift € 20.000 door naar 2024. Door landelijke ontwikkelingen (val kabinet en wens kabinet warmtenet in publieke handen) ligt het aanwijzen en uitwerken warmtekavels en het aanwijzen warmtebedrijf stil. Wij voorzien de kosten hiervoor in 2025. In totaal een voordeel in 2023 van € 50.000, een nadeel in 2024 van € 20.000 en een nadeel in 2025 van € 30.000. | ||||
WOZ afhandeling bezwaarschriften | -200 | 0 | 0 | 0 |
Op het budget van de wet WOZ (Wet Waardering Onroerende Zaken) verwachten wij een nadeel van € 200.000. | ||||
5. Vervolgtraject kadernota | ||||
Actualisatie budget buurtbemiddeling | 6 | 6 | 6 | 6 |
Gebleken is dat de lasten structureel lager zijn dan de raming. In de uitgaven voor buurtbemiddeling voor Zevenaar zien wij, in de laatste drie jaren, geen fluctuaties. Het structureel voordeel bedraagt € 6.000. | ||||
Actualisatie budget jeugdgezondheidszorg | 9 | 10 | 10 | 10 |
Het budget voor Jeugdgezondheidszorg - leveringen en diensten derden wordt niet volledig ingezet. Rekening houdend met de structurele verplichtingen kan een deel van het budget worden afgeraamd. Deze wijziging leidt tot een voordeel in 2023 van € 8.500 en structureel, met ingang van 2024 een voordeel van € 10.000. | ||||
Actualisatie budget jeugdgezondheidszorg (JOGG) | 4 | 4 | 4 | 4 |
Het budget voor Jeugdgezondheidszorg t.b.v. JOGG projecten (Jongeren Op Gezond Gewicht) wordt niet volledig ingezet. Rekening houdend met de verplichtingen kan een deel van het budget structureel (voordeel € 3.500) worden afgeraamd. | ||||
Actualisatie budget lokaal onderwijsbeleid | 3 | 3 | 3 | 3 |
Het budget voor lokaal onderwijsachterstandsbeleid wordt niet volledig ingezet. Rekening houdend met de verplichtingen kan een deel van het budget structureel (voordeel € 3.000) worden afgeraamd. | ||||
Actualisatie budget sportactiviteiten/-materialen | 3 | 3 | 3 | 3 |
Het budget voor leveringen en diensten door derden (activiteiten en sportmaterialen) wordt niet volledig ingezet. Rekening houdend met de verplichtingen kan een deel van het budget structureel (voordeel € 3.000) worden afgeraamd. | ||||
Actualisatie budget subsidie voor stedencontacten | 2 | 7 | 7 | 7 |
Het budget voor subsidies stedencontacten wordt niet volledig ingezet. Van comité Mátészalka is voor 2023 een aanvraag ontvangen voor een beperkte bijdrage. De stedenband met deze stad wordt dit jaar afgebouwd, terwijl die met Weilburg wordt gecontinueerd. Gelet op de afbouw van de band met Mátészalka kan een deel van het budget structureel worden afgeraamd. M.i.v. 2024 is dit voordeel afgerond € 7.000. | ||||
Actualisatie budget subsidies minderheden | 60 | 60 | 60 | 60 |
Het budget voor subsidies wordt niet volledig ingezet. Een deel van de subsidie kan worden verantwoord onder de specifieke uitkering (Wet inburgering). Rekening houdend met de structurele verplichtingen kan een deel van het budget structureel (voordeel € 60.000) worden afgeraamd. | ||||
Actualisatie investeringen bedrijfswagens | 3 | 74 | 27 | 3 |
We hebben de investeringsbudgetten voor de aanschaf van bedrijfswagens nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. Zo verwachten we de rioolcombi, een aantal wagens en de hefbrug één jaar later af te sluiten. Dit leidt tot een eenmalig positief resultaat van € 3.000 in 2023, € 74.000 in 2024, € 27.000 in 2025 en € 3.000 in 2026. | ||||
Actualisatie investeringen groen | 0 | 35 | 14 | -19 |
We hebben de groen gerelateerde investeringen nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten bijvoorbeeld dat de werkzaamheden omtrent de reguliere vervanging groen en bomen in 2023 nog niet zijn afgerond. Wij verwachten dit doordat we in het eerste halfjaar 2023 de aanbestedingen in de markt hebben gezet. Hierdoor kunnen we in het najaar pas starten met de vervanging van bomen en groen. Daarnaast houden we er rekening mee dat de groen en bomen gerelateerde investeringen voor de revitalisatie Angerlo, in tegenstelling tot wegen en riolering, begin 2024 wordt afgerond. | ||||
Actualisatie investeringen openbare verlichting en verkeersregelinstallaties | 6 | 12 | 8 | 8 |
We hebben de openbare verlichting en verkeersregelinstallaties gerelateerde investeringsbudgetten nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten dat we een deel van de werkzaamheden omtrent 'vervangen armaturen 2023', 'vervangen verkeersregelinstallaties 2023' en 'verlichting duurzaam en circulair 2023' later zullen verrichten. Gezien de huidige inschattingen op basis van ouderdom en technische staat hebben we ervoor gekozen om een deel van het investeringsbudget 'vervangen armaturen 2023' toe te voegen aan gelijknamige investeringsbudgetten voor 2025. De andere twee investeringsbudgetten hebben we één jaar doorgeschoven. Daarnaast hebben we de pachtopbrengsten voor lichtreclame geactualiseerd. | ||||
Actualisatie investeringen Ruimtelijke Ontwikkeling programma 2 | 33 | 25 | 23 | 11 |
De afronding van het project "Advies/planvorming spoorverdubbeling Zevenaar-Didam" wordt voorzien in 2024. | ||||
Actualisatie investeringen Ruimtelijke Ontwikkeling programma 3 | 0 | 5 | 0 | 0 |
Het project Bruisend maken centrum Zevenaar wordt naar verwachting pas in 2024 afgerond omdat gewacht moet worden op het afronden van de pleinen. Een voordeel in 2024 van € 5.000. | ||||
Actualisatie investeringen speeltoestellen | 0 | 11 | 22 | 2 |
De speeltoestel gerelateerde investeringen hebben we nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten bijvoorbeeld dat we werkzaamheden omtrent 'vervangen speeltoestellen 2023' en 'duurzaam materieel speelvoorzieningen 2023' vertragen doordat we in het eerste halfjaar 2023 de aanbestedingen in de markt hebben gezet. Hierdoor kunnen we in het najaar pas starten met de vervanging van speeltoestellen. Daarin hebben we vervolgens ook te maken met relatief lange levertijden. Het budget van vervanging speeltoestellen 2023 hebben we verplaatst naar vervanging speeltoestellen 2027 zodat we een meer gelijkmatige spreiding over de jaren hebben. Dit leidt tot een eenmalig positief resultaat van € 5.000 in 2024, € 22.000 in 2025 en € 2.000 in 2026. | ||||
Actualisatie investeringen vastgoed | 3 | 4 | 0 | 0 |
We hebben de vastgoed gerelateerde investeringen nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten bijvoorbeeld dat de verduurzaming brandweerkazerne meer tijd in beslag neemt. Deze wijzigingen leiden tot een eenmalig positief resultaat in 2023 en 2024 van respectievelijk € 3.000 en € 4.000. | ||||
Actualisatie investeringen wegen en civiele kunstwerken | 27 | 23 | -21 | 17 |
We hebben de wegen en civiele kunstwerken gerelateerde investeringen nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten bijvoorbeeld dat we de werkzaamheden omtrent 'revitalisatie wegen Spijk' en 'vervangen Brug Eltenseweg' in respectievelijk 2024 en 2026 afronden. De werkzaamheden in Spijk hebben bijvoorbeeld vertraging opgelopen doordat het vervangen en versterken van kabels en leidingen door Vitens en Alliander langer heeft geduurd dan verwacht. Daarnaast hebben we een aantal kleinere investeringen doorgeschoven, zoals de herinrichting Nieuwstraat Pannerden naar 2024. Verder hebben we de investeringen 'fietspad Geitenwaard' en 'herinrichting Muldershof' een jaar vervroegd. Beide verwachten we in 2024 af te ronden, waardoor de afschrijvingslasten in 2025 met € 15.000 toenemen. Deze investeringen worden gedekt door diverse reserves. De onttrekking hebben we hierop aangepast. Dit heeft geen effect op het rekeningresultaat. | ||||
Afdrachten Rijk in het kader van VOG en naturalisatie | 10 | 10 | 10 | 10 |
De laatste jaren liggen de afdrachten in het kader van de VOG en de naturalisatie tussen de € 30.000 en € 35.000, terwijl een bedrag van € 44.000 is begroot. Wij stellen daarom voor om deze structureel met € 10.000 te verlagen. | ||||
Aframen voormalig personeel | 47 | 27 | 27 | 27 |
We verlagen de raming voor lasten van voormalig personeel gezien de arbeidsmarkt en de kansen van voormalig medewerkers om weer aan het werk te gaan bij een andere werkkring. Dit resulteert in 2023 in een voordeel van € 47.000 en in de jaren erna in een structureel voordeel van € 27.000. | ||||
Beheer gemeentelijke gronden | 35 | 4 | 4 | 4 |
We verwachten in 2023 een incidenteel hogere opbrengst van € 35.000 op de verkoop van gemeentelijke gronden. Dit heeft te maken met het verkopen van diverse groenstroken. Daarnaast verlagen wij de raming van de door ons betaalde pachten van gemeentelijke gronden. Dit resulteert vanaf 2024 in een structureel voordeel van € 4.000. | ||||
Bestuurlijke samenwerking | 25 | 25 | 25 | 25 |
In de vorige bestuursperiode is € 25.000 structureel geraamd voor uitgaven om de bestuurlijke samenwerking uit te bouwen en om binnen samenwerkingsverbanden gezamenlijk doelstellingen te halen. Gebleken is dat dit budget de afgelopen jaren beperkt is ingezet. Activiteiten worden in de bestaande formatie uitgevoerd. We ramen € 25.000 structureel af met ingang van 2023. | ||||
Bezuinigingsopgave vastgoed - gerealiseerde verkoop | 3 | 3 | 3 | 3 |
In 2022 hebben we de locatie Kerkstraat 16 Zevenaar verkocht. De bijbehorende lasten, zoals verzekeringen en onderhoud, halen we uit de begroting. Dit resulteert vanaf 2023 in een structureel voordeel van € 3.000. | ||||
Budget bedrijfscontactfunctie | 2 | 2 | 2 | 2 |
Na beoordeling van de budgetten voor de bedrijfscontactfunctie kan € 2.000 vrijvallen. Een structureel voordeel vanaf 2023 van € 2.000. | ||||
Doorbelasting overhead grondexploitatie begroting 2023-2026 | 1 | -50 | 22 | 10 |
In de meerjarenbegroting 2023-2026 is abusievelijk de doorbelasting van de overhead naar de grondexploitatie Zevenaar-Oost bedrijven naar programma 0 niet verwerkt. Dit corrigeren we met deze begrotingswijzigingen. Een nadeel in 2024 van € 50.000, een voordeel in 2025 van € 22.000 en vanaf 2026 een structureel voordeel van € 10.000. | ||||
Gedeeltelijke vrijval budget duurzaamheidsfonds en kansrijke duurzaamheidsinitiatieven samenleving | 29 | 29 | 0 | 0 |
Jaarlijks is € 58.000 beschikbaar voor duurzaamheidsinitiatieven uit de samenleving. In 2023 en 2024 verwachten wij minder initiatieven die vragen om een bijdrage van de gemeente. Een voordeel van € 29.000 in 2023 en 2024. | ||||
Gedeeltelijke vrijval budget stimuleren verduurzaming bij bedrijven en organisatie | 31 | 16 | 0 | 0 |
In de meerjarenbegroting 2023-2026 is € 31.000 structureel vanaf 2023 beschikbaar gesteld om bedrijven en organisaties te stimuleren om actief met verduurzaming aan de slag te gaan. Vanuit de Groene Metropool Regio zal hier vanaf 2024 op worden ingezet. Daarom laten wij het gehele budget 2023 en de helft van het budget 2024 vrijvallen. Een eenmalig voordeel in 2023 van € 31.000 en in 2024 van € 16.000. | ||||
Geraamde frictiekosten laten vervallen | 110 | 110 | 110 | 110 |
Er zijn nog frictiekosten (€ 110.000) opgenomen voor een was- en strijkservice in het kader van de Wmo. Wij stellen voor om deze specifieke frictiekosten te laten vervallen. Op het moment dat er nieuwe plannen/projecten aan de orde zijn, leggen wij dit separaat voor aan uw raad. | ||||
Handhaving Openbare orde en veiligheid Fashion Outlet Zevenaar | 80 | 80 | 40 | 0 |
In het collegeprogramma is 1 fte toegekend voor handhaving van de openbare orde & veiligheid rondom de Fashion Outlet. Formatie is beschikbaar gesteld vanuit afdeling Bedrijfsvoering vanaf 2023. De FOZ zal in 2025 klaar zijn. Het bijbehorende formatie-budget laten we ingaan vanaf medio 2025. Dit leidt tot een voordeel in 2023 en 2024 van € 80.000 en € 40.000 in 2025. | ||||
Hardware aframen exploitatiebudget | 10 | 10 | 10 | 10 |
In de exploitatiebegroting is een jaarlijks budget beschikbaar voor hardware van € 10.000. Vanwege de toegenomen digitalisering en uitbreiding van dienstverlening zijn sinds 2022 investeringsbudgetten voor hardware beschikbaar. Het exploitatiebudget zetten wij niet meer in en we ramen € 10.000 structureel af met ingang van 2023. | ||||
Inzetten doorstroommakelaar | 45 | 45 | 0 | 0 |
In het collegeprogramma staat vermeld dat we gaan experimenteren met een doorstroommakelaar. Wij achten het juiste moment nog niet aangebroken om hiermee van start te gaan. Ons eerste doel is om het woonbeleid te actualiseren met een nieuwe woon(zorg)visie. Aansluitend gaan we in kaart brengen welke woningen geschikt (te maken) zijn voor de doelgroep en hoe we nieuwe woningen kunnen realiseren om doorstroming te bevorderen. Nadat deze stappen zijn gezet, kunnen we onderzoeken op welke manier de doorstroommakelaar het meest effectief kan worden ingezet. Om die reden ramen we in zowel 2023 als 2024 € 45.000 af met dekking uit de algemene reserve. Per saldo budgettair neutraal. | ||||
Onderwijshuisvesting primair onderwijs actualiseren opbrengst verhuur | 4 | 10 | 10 | 11 |
Met ingang van 1 augustus 2023 wordt tijdelijk, voor een periode van vijf jaar, een ruimte verhuurd in de onderwijslocatie van de SBO de Schilderspoort. Een deel hiervan wordt door schoolbestuur afgedragen aan de gemeente in het kader van instandhouding. We hielden nog geen rekening met deze extra huuropbrengst (hogere baten). Het voordeel in 2023 bedraagt € 4.000 en structureel vanaf 2024 afgerond € 10.000. | ||||
Onderzoekskosten bezuinigingsopgave vastgoed | 10 | 10 | -20 | 0 |
In 2020 is budget beschikbaar gesteld ten behoeve van bodemonderzoeken en juridische kosten voor het afstoten van vastgoed in het kader van de bezuinigingsopgave. Doordat de volgorde van de af te stoten objecten gewijzigd is, schuiven we de middelen uit 2023 en 2024 door naar 2025 (€ 20.000). | ||||
Pensioenvoorziening wethouders | 100 | 100 | 25 | 25 |
Voor de huidige en voormalige wethouders die nog niet de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt is een voorziening gevormd. Eén van de grondslagen die gehanteerd wordt bij de berekening van het benodigd doelvermogen van de pensioenvoorziening is de rekenrente, afgeleid van de marktrente. Jaarlijks ramen we € 100.000 als “standaard” toevoeging aan de voorziening. Nu de rente volgens prognose nog stijgende is, is het aannemelijk dat de toevoeging aan de voorziening lager uit valt. | ||||
Regionale aanbesteding gas | 33 | 33 | 33 | 33 |
In de kadernota 2022 is vanaf 2023 structureel € 33.000 beschikbaar gesteld voor de financiële consequenties verduurzaming/vergroenen van het gascontract. In de begroting 2023-2026 respectievelijk 1e VGR 2023 zijn de budgetten voor gas verhoogd. Daarin is ook de prijsstijging voor duurzaam gas opgenomen. Om die reden kan het budget van € 33.000 vrijvallen vanaf 2023. | ||||
Uitvoeren beleidskader vrijetijdseconomie Zevenaar | 100 | 60 | 0 | 0 |
In de meerjarenbegroting 2023-2026 heeft de raad ermee ingestemd om het totale bedrag dat wordt ontvangen voor toeristenbelasting in te zetten voor het uitvoeren van het beleidskader vrijetijdseconomie. Pas begin 2023 konden we starten met het invullen van de uitgebreide uitvoeringsagenda. Daarnaast lopen diverse projecten vertraging op omdat met veel partijen overleg gepleegd moet worden en dit kost veel tijd. Hierdoor loopt de planning uit. Om die reden laten wij voor 2023 eenmalig € 100.000 en voor 2024 eenmalig € 60.000 vrijvallen. | ||||
Uitvoering van de routekaart, op weg naar een energieneutraal Zevenaar | 38 | 0 | 0 | 0 |
In de algemene reserve is een bedrag van € 38.000 gereserveerd voor uitvoering van de routekaart, op weg naar een energieneutraal Zevenaar. Dit bedrag is ondertussen op een andere manier in de begroting opgenomen waardoor het bedrag weer kan vrijvallen ten gunste van de algemene reserve. | ||||
Vervallen stelpost vrijval afschrijvingslasten | 35 | 40 | 37 | 46 |
Doordat het proces van ramen van afschrijvingslasten in het afgelopen jaar is gewijzigd, is het niet meer noodzakelijk om een stelpost voor het vrijvallen van afschrijvingslasten op te nemen. We laten deze stelpost dan ook structureel vrijvallen. Het gaat om een voordeel van afgerond € 40.000 in 2024, oplopend tot € 46.000 structureel vanaf 2026. | ||||
Vrijval budget campagne "Kids groen en duurzaam" | 43 | 0 | 0 | 0 |
In het kader van de ambitie "energie- en CO2-neutrale samenleving 2040", is in de Kadernota 2022 € 43.000 beschikbaar gesteld voor de "Kids groen en duurzaam campagne". Het is de verwachting dat dit project niet door Kunstwerk!-NME gestart zal worden. Om die reden laten we € 43.000 vrijvallen ten gunste van het begrotingsresultaat. | ||||
Vrijval budget inhuur derden op budget beleid wonen | 8 | 8 | 8 | 8 |
In het budget beleid wonen wordt het budget voor inhuur derden niet ingezet. Om die reden laten we dit bedrag vrijvallen. Een structureel voordeel vanaf 2023 van € 8.000. | ||||
Totaal mutaties | 815 | -1.766 | 1.227 | -538 |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING RESERVEMUTATIES | ||||
Reservemutaties (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Aanwending bestemmingsreserve statushouders | 12 | 0 | 0 | 0 |
Voor de implementatie van de nieuwe Wet inburgering zijn extra werkzaamheden in 2023 nodig. De kosten worden ingeschat op € 12.000 en kunnen worden gedekt uit de bestemmingsreserve statushouders. | ||||
Actualisatie fasering budget invoering Omgevingswet | -150 | 150 | 0 | 0 |
In totaal was begin 2023 nog € 579.000 beschikbaar voor de invoering van de Omgevingswet. Hiervan schuift € 150.000 door naar 2024. Dekking vindt plaats uit de algemene reserve waardoor de mutatie budgettair neutraal is. | ||||
Bouwkostenindexering herinrichting markt en Muldershof | 0 | 1 | 3 | 3 |
In het corona herstelplan zijn twee investeringswerken opgenomen, namelijk herinrichting Markt Zevenaar en herinrichting Muldershof. Voor beide werken is in het herstelplan een bouwkostenindexering opgenomen. Met deze begrotingswijziging wordt dit administratief verwerkt. Het gaat in totaal om een investeringsbedrag van € 100.000, € 25.000 voor de Markt en € 75.000 voor Muldershof. De daarmee gepaard gaande afschrijvingslasten (afgerond € 3.000) worden verrekend met de daarvoor bestemde reserves. | ||||
Fasering reserve centrummanagement | -40 | 40 | 0 | 0 |
De werkzaamheden centrummanager worden gedekt uit de bestemmingsreserve centrummanagement (saldo per 1 januari 2023 € 80.000). Deze werkzaamheden lopen ook door in 2024. Om die reden wordt een bedrag van € 40.000 toegerekend aan 2023 en een bedrag van € 40.000 doorgeschoven naar 2024. | ||||
Inzet middelen tijdelijk noodfonds | 100 | 0 | 0 | 0 |
Door de raad zijn middelen beschikbaar gesteld voor een tijdelijk noodfonds om toegenomen betalingsproblemen en financiële kwetsbaarheid van huishoudens te voorkomen. Voor 2023 verwachten wij nu een bedrag van € 100.000 uit te geven. Deze kosten worden gedekt uit de daarvoor bestemde reserve. De mutatie is daarmee budgettair neutraal. | ||||
Inzet resterende middelen bestemmingsreserve DoeDuiten | 49 | 0 | 0 | 0 |
De kosten met betrekking tot de DoeDuiten wordt dit jaar ingeschat op afgerond € 49.000. Deze kosten worden gedekt door een onttrekking uit de daarvoor bestemde reserve. | ||||
Middelen voor de beëindiging ontzanding in bestemmingsplan Rhederlaag | -375 | 375 | 0 | 0 |
In de raadsvergadering van 19 december 2017 is € 375.000 beschikbaar gesteld uit de algemene reserve ter compensatie van gederfde inkomsten van niet te winnen zand in Rhederlaag onder de voorwaarde dat het bestemmingsplan onherroepelijk moet zijn. Dit is nog niet het geval en dit wordt niet eerder verwacht dan in 2024. Om die reden schuiven wij het bedrag door naar 2024. | ||||
Mutaties afvalstoffenheffing 2023 | 75 | 0 | 0 | 0 |
In 2023 verwachten wij een nadeel van € 75.000 op de kosten van afvalverwerking. De grootste posten die wijzigen zijn verwerkingskosten restafval en de inzamelkosten PMD. De daling van de hoeveelheid te verwerken restafval heeft zich niet in die mate voorgedaan die we verwacht hadden. Hierdoor stijgen de verwerkingskosten restafval. Daarnaast komt de stijging van de inzamelkosten PMD voort uit de aanschaf van de inzamelzakken. Door sterk gestegen grondstofprijzen en hoger gebruik van het aantal zakken, zijn deze kosten gestegen. Het nadeel van € 75.000 onttrekken wij uit de bestemmingsreserve afval. In de meerjarenbegroting verwerken we de structurele wijzigingen binnen afval. | ||||
Uitvoeringskosten energieneutrale organisatie | -82 | 82 | 0 | 0 |
In 2024 zetten wij in op het opstellen van uitvoeringsprogramma's op gebied van broeikasgasreductie en energiereductie, beheersmaatregelen voor interne borging van de opgave en een plan van aanpak voor het realiseren van de ambitie en doelstelling om een CO2-neutrale organisatie in 2026 te realiseren. Om die reden schuiven we een bedrag van € 82.000 door naar 2024. Dekking vindt plaats uit de algemene reserve waardoor de verschuiving budgettair neutraal is. | ||||
Uitvoeringsprogramma bestemmingsreserve duurzaamheid | -322 | 172 | 150 | 0 |
In het uitvoeringsprogramma duurzaamheid dat u op 21 september 2022 heeft vastgesteld zijn diverse onderdelen opgenomen voor uitvoering in 2023. Diverse onderdelen schuiven wij om diverse redenen door: In totaal verschuiven wij € 172.000 naar 2024 en € 150.000 naar 2025. Dekking komt uit de bestemmingsreserve duurzaamheid. | ||||
5. Vervolgtraject kadernota | ||||
Aanpassing afschrijvingsreserves i.v.m. fasering investeringen | 0 | 3 | -1 | -1 |
Door de fasering van investeringen en de wijziging van de afschrijvingslasten worden de ramingen van de onttrekkingen uit enkele reserves voor afschrijvingslasten aangepast | ||||
Actualisatie investeringen Ruimtelijke Ontwikkeling programma 2 | -8 | 0 | 0 | 0 |
De afronding van het project "Advies/planvorming spoorverdubbeling Zevenaar-Didam" wordt voorzien in 2024. | ||||
Actualisatie investeringen speeltoestellen | 0 | -6 | 0 | 0 |
De speeltoestel gerelateerde investeringen hebben we nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten bijvoorbeeld dat we werkzaamheden omtrent 'vervangen speeltoestellen 2023' en 'duurzaam materieel speelvoorzieningen 2023' vertragen doordat we in het eerste halfjaar 2023 de aanbestedingen in de markt hebben gezet. Hierdoor kunnen we in het najaar pas starten met de vervanging van speeltoestellen. Daarin hebben we vervolgens ook te maken met relatief lange levertijden. Het budget van vervanging speeltoestellen 2023 hebben we verplaatst naar vervanging speeltoestellen 2027 zodat we een meer gelijkmatige spreiding over de jaren hebben. Dit leidt tot een eenmalig positief resultaat van € 5.000 in 2024, € 22.000 in 2025 en € 2.000 in 2026. | ||||
Actualisatie investeringen wegen en civiele kunstwerken | 0 | 0 | 15 | 0 |
We hebben de wegen en civiele kunstwerken gerelateerde investeringen nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten bijvoorbeeld dat we de werkzaamheden omtrent 'revitalisatie wegen Spijk' en 'vervangen Brug Eltenseweg' in respectievelijk 2024 en 2026 afronden. De werkzaamheden in Spijk hebben bijvoorbeeld vertraging opgelopen doordat het vervangen en versterken van kabels en leidingen door Vitens en Alliander langer heeft geduurd dan verwacht. Daarnaast hebben we een aantal kleinere investeringen doorgeschoven, zoals de herinrichting Nieuwstraat Pannerden naar 2024. Verder hebben we de investeringen 'fietspad Geitenwaard' en 'herinrichting Muldershof' een jaar vervroegd. Beide verwachten we in 2024 af te ronden, waardoor de afschrijvingslasten in 2025 met € 15.000 toenemen. Deze investeringen worden gedekt door diverse reserves. De onttrekking hebben we hierop aangepast. Dit heeft geen effect op het rekeningresultaat. | ||||
Inzetten doorstroommakelaar | -45 | -45 | 0 | 0 |
In het collegeprogramma staat vermeld dat we gaan experimenteren met een doorstroommakelaar. Wij achten het juiste moment nog niet aangebroken om hiermee van start te gaan. Ons eerste doel is om het woonbeleid te actualiseren met een nieuwe woon(zorg)visie. Aansluitend gaan we in kaart brengen welke woningen geschikt (te maken) zijn voor de doelgroep en hoe we nieuwe woningen kunnen realiseren om doorstroming te bevorderen. Nadat deze stappen zijn gezet, kunnen we onderzoeken op welke manier de doorstroommakelaar het meest effectief kan worden ingezet. Om die reden ramen we in zowel 2023 als 2024 € 45.000 af met dekking uit de algemene reserve. Per saldo budgettair neutraal. | ||||
Uitvoering van de routekaart, op weg naar een energieneutraal Zevenaar | -38 | 0 | 0 | 0 |
In de algemene reserve is een bedrag van € 38.000 gereserveerd voor uitvoering van de routekaart, op weg naar een energieneutraal Zevenaar. Dit bedrag is ondertussen op een andere manier in de begroting opgenomen waardoor het bedrag weer kan vrijvallen ten gunste van de algemene reserve. | ||||
Totaal reservemutaties | -823 | 772 | 166 | 2 |