Naam resultaat | Status 1e VGR | Status 2e VGR | |
---|---|---|---|
7.1.1 Wij optimaliseren de aanwezigheid van AED's in wijken en dorpen | 2022-2025 | ||
7.1.2 Wij werken aan verbetering van aanrijdtijden van ambulancezorg | 2022-2025 | ||
7.1.3 Wij versterken de ondersteuning van (aanstaande) ouders en bieden van passende hulp aan kwetsbare (aanstaande) ouders | 2023-2025 | ||
7.1.4 Wij zetten ons in voor behoud van de ziekenhuiszorg in ziekenhuis Rijnstate Zevenaar | 2022-2025 | ||
7.2.1 Wij stimuleren maatschappelijke discussie, bewustwording en voorlichting over de energietransitie | 2023-2026 | ||
7.2.2 Wij verduurzamen onze eigen organisatie en vastgoed | 2025-2026 | ||
7.2.3 Wij werken in de regio samen aan de Regionale energiestrategie | 2023e.v. | ||
7.2.4 Wij zetten in op energiebesparing | 2023-2026 | ||
7.2.5 Wij verruimen de laadinfrastructuur voor elektrische auto's | 2022-2026 | ||
7.3.1 Wij voeren de plannen van de Warmtevisie uit | 2023-2026 | ||
7.3.2 Wij zetten in op een Warmtenet en het gebruik van restwarmte | 2023-2026 | ||
7.4.1 Wij zetten ons in voor het keurmerk Fairtrade gemeente | 2023-2026 | ||
7.4.2 Wij werken aan de opgave circulaire economie, ook via de Groene Metropoolregio | 2023-2025 | ||
7.4.3 Wij vernieuwen het afvalbeleid | 2024-2025 | ||
7.5.1 Wij nemen maatregelen ter voorkoming van wateroverlast en droogte | 2023-2026 | ||
7.5.2 Wij verminderen hittestress | 2024-2026 | ||
7.6.1 Wij onderzoeken de mogelijkheden van verbeteren van de luchtkwaliteit | 2023-2024 | ||
7.1 Verbeteren van de volksgezondheid in Zevenaar |
---|
7.1.1 Wij optimaliseren de aanwezigheid van AED's in wijken en dorpen | 2022-2025 | ||
Er zijn in de afgelopen periode al de nodige AED’s geplaatst in wijken en dorpen. We beoordelen in de komende periode of er nog aanvulling gewenst is en hoe we het beheer borgen. We onderzoeken een subsidieregeling, met name voor opleidingen. Crowdfunding en andere vormen van financiering willen we aanmoedigen. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
De subsidieregeling en een plan van aanpak is door het college vastgesteld en wordt uitgevoerd. In het plan van aanpak is o.a. opgenomen: |
7.1.2 Wij werken aan verbetering van aanrijdtijden van ambulancezorg | 2022-2025 | ||
Met de VGGM blijven we in overleg om de aanrijdtijden van ambulance spoedritten te verbeteren in een aantal kernen. Daarbij houden we rekening met ontwikkelingen in de ambulancezorg, infrastructurele werken en positionering van de ambulanceposten in de regio. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Met de VGGM is een korte lijn waarin aanrijdtijden worden gemonitord. |
7.1.3 Wij versterken de ondersteuning van (aanstaande) ouders en bieden van passende hulp aan kwetsbare (aanstaande) ouders | 2023-2025 | ||
Ook al in de fase voor de geboorte van een kind ondersteunen we kwetsbare (aanstaande) ouders. Hierbij sluiten we sinds 2020 aan bij het landelijke project Kansrijke Start voor alle kinderen. Binnen dit kader bieden we de doelgroep laagdrempelige ondersteuning thuis met initiatieven als Voorzorg en Nazorg voor kwetsbare (aanstaande) ouders en Sterk Ouderschap voor ouders die vragen om een steuntje in de rug. We willen dit aanbod uitbreiden met o.a. groepsbijeenkomsten voor aanstaande jonge ouders. Dit is wat de doelgroep zelf als wens heeft aangegeven. De inzet kan een preventieve werking hebben op de lange termijn. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
We zijn in het tweede kwartaal 2023 in oriënterend gesprek gegaan met uitvoerende partijen voor de opzet van bijeenkomsten voor (aanstaande) ouders van jonge kinderen. De GGD werkt verder aan versterking van de samenwerking met de verloskundigen om een prenataal huisbezoek tijdig te kunnen aanbieden als dat nodig is. Sinds 1 juli 2023 is het wettelijk verplicht om een prenataal huisbezoek aan te bieden aan kwetsbare aanstaande ouders. |
7.1.4 Wij zetten ons in voor behoud van de ziekenhuiszorg in ziekenhuis Rijnstate Zevenaar | 2022-2025 | ||
Ziekenhuis Rijnstate Zevenaar blijft behouden voor Zevenaar en omgeving. Met handhaving van het huidige aanbod van zorg onderzoeken we mogelijkheden voor toevoeging van versterkende (specialistische) functies voor gezondheidszorg op deze locatie, bijvoorbeeld geriatrische voorzieningen. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Momenteel geen bijzonderheden. |
7.2 Inzetten voor uitsluitend gebruik van duurzame vormen van energie |
---|
7.2.1 Wij stimuleren maatschappelijke discussie, bewustwording en voorlichting over de energietransitie | 2023-2026 | ||
Samen met onze inwoners en bedrijven staan we voor de opgave energietransitie. Dat willen we bereiken door ons in te zetten op het besparen van het energieverbruik en op een overstap van fossiele brandstoffen naar duurzame vormen van energie. Wij geven ruimte aan initiatieven uit de samenleving, die een bijdrage leveren aan de energietransitie. We willen in dialoog met inwoners en andere betrokkenen samen een koers uit stippelen hoe Zevenaar in 2050 CO2 neutraal is. Samen met onze inwoners gaan we op zoek naar de beste alternatieve energiebronnen voor Zevenaar en op welke locaties deze het best gerealiseerd kunnen worden. Via het energieloket, energiecoaches en campagnes als Kids groen en duurzaam, energiebesparing woningvoorraad en door middel van informatievoorziening aan bedrijven (samen met de ODRA) zorgen we voor de nodige bewustwording en gedragsverandering. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Op dit moment kijken wij om de ondersteuning omtrent energiebesparing in de woningvoorraad te verbreden door onder andere het inrichten van verschillende fysieke ondersteuningsloketten verspreid over de gemeente. De campagne Kids groen en duurzaamheid is vanwege weinig animo geannuleerd. |
7.2.2 Wij verduurzamen onze eigen organisatie en vastgoed | 2025-2026 | ||
De CO2-Prestatieladder zetten we in om als organisatie op de onderdelen energie inkoop, mobiliteit en eigen vastgoed (gemeentehuis, Turmac Cultuurfabriek en de gemeentewerf) 100% CO2-neutraal zijn. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Het klimaatplan eigen organisatie leggen wij in het vierde kwartaal van 2023 aan de raad voor. |
7.2.3 Wij werken in de regio samen aan de Regionale energiestrategie | 2023-e.v. | ||
Via de Groene Metropoolregio dragen wij bij aan de totstandkoming van een Regionale Energie Strategie (RES). Het RES moet de energietransitie, het overschakelen van fossiele energie naar duurzame energie, mogelijk maken. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Het uitvoeringsplan (UVP) Regionale Energiestrategie (RES) Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen is geactualiseerd. Hierin is afgesproken hoe we de komende jaren gaan samenwerken, hoe we komen tot uitvoering van de RES 1.0 en op welk niveau (lokaal, bovenlokaal, regionaal of bovenregionaal). |
7.2.4 Wij zetten in op energiebesparing | 2023-2026 | ||
De energierekening wordt voor iedereen hoger, de noodzaak en urgentie van de energie- en warmtetransitie is en wordt belangrijker. Daarom moet iedereen mee kunnen doen. We maken slim gebruik van landelijke regelingen en subsidietrajecten. Kennis en kunde worden zoveel mogelijk gedeeld via bestaande platforms/kanalen (zoals het energieloket en energiecoaches). Deelname aan landelijke subsidieregelingen biedt de mogelijkheid van subsidie voor kleine energiebesparende maatregelen. Die deelname zetten wij voort. Ook onze eigen subsidieregeling voor toekomstbestendig wonen blijven we inzetten voor het stimuleren van energiebesparende maatregelen. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
We nemen deel aan landelijke subsidietrajecten (zoals de Lokale Aanpak Isolatie) waarin we eigenaar-bewoner kunnen helpen bij het isoleren van hun woning. We continueren onze subsidieregeling voor toekomstbestendig wonen, de inzet van het digitale energieloket en de inzet van energiecoaches. Verder verkennen we de mogelijkheid om fysieke ondersteuningsloketten verspreid over de gemeente te realiseren. |
7.2.5 Wij verruimen de laadinfrastructuur voor elektrische auto's | 2022-2026 | ||
Via een laadvisie willen we aangeven hoe Zevenaar een bijdrage kan leveren aan de totstandkoming van een landelijk dekkend netwerk laadpalen. Wij sluiten daarbij aan op de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), opgesteld door provincie, gemeenten, marktpartijen en netbeheerders. Wij werken daarvoor samen in de Samenwerkingsregio Oost. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Concessie en uitrol zijn in volle gang. Verder wordt er provinciaal naar nieuwe concessies gekeken voor logistieke- en snellaadinfrastructuur. Dit traject loopt door in 2024 |
7.3 Werken aan een aardgasvrij Zevenaar in 2050 |
---|
7.3.1 Wij voeren de plannen van de Warmtevisie uit | 2023-2026 | ||
Het Nationaal Klimaatakkoord heeft de regie van de warmtetransitie bij de gemeenten neergelegd, om te komen tot alternatieven voor aardgas als warmtebron. In Zevenaar moeten ongeveer 20.000 woningen aardgas vrij worden, waarbij betaalbaarheid en betrouwbaarheid belangrijke uitgangspunten zijn. Dit hebben we vastgelegd in de Warmtetransitievisie (vastgesteld 2019). De planning om het proces in de wijken en dorpen van Zevenaar te starten om aardgas vrij te worden is vanwege financiële afwegingen bij de Kadernota 2020-2023 getemporiseerd. Er is afgesproken dat vanaf 2023 de verdere uitrol versneld opgepakt gaat worden. De planning wordt daarvoor geactualiseerd. In 2023 starten we de uitvoering van de warmtevisie. Daarin staat de aanpak van het energiezuiniger en aardgasvrij maken van de woningen in de gemeente Zevenaar. Per kern dorp, wijk of en buurt wordt bekeken welke de meest logische alternatieven voor aardgas zouden kunnen zijn en wanneer. Er wordt een termijn van 2 jaar ingepland voor overleg en planvorming met de bewoners. In Angerlo is al een pilot voor de warmtetransitie opgestart. Het opgestelde plan, vastgesteld door de gemeenteraad op 29 september 2021, vormt de basis voor een uitvoeringsplan. Voor het opstellen daarvan wordt gewerkt door alle betrokken partijen (bewoners, woningcorporatie, netbeheerder en gemeente) samen in de Programma Organisatie Angerlo. De ervaringen en uitkomsten van deze pilot zijn waarschijnlijk goed bruikbaar voor de uitrol over rest van de gemeente. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |
Het proces om aardgas vrij te worden verder in de wijken en dorpen uit te rollen loopt niet volgens planning. De pilot Angerlo loopt wel volgens planning. Voor de uitvoering van deze gemeentebrede uitrol zijn nog geen middelen gereserveerd. In het vierde kwartaal 2023 actualiseren wij de warmtevisie. Deze gaat meer inzicht geven in wat de alternatieven per dorp zijn en wat de planning van de uitrol kan worden. De visie geeft ook meer inzicht in de benodigde middelen voor proces en onderzoek. |
Voorstel raad
Kennisnemen van de stand van zaken. |
---|
7.3.2 Wij zetten in op een Warmtenet en het gebruik van restwarmte | 2023-2026 | ||
Met de woningbouwcorporaties en de provincie onderzoekt de gemeente de mogelijkheden van een warmtenet voor de stad Zevenaar. Daarvoor is in 2020 een plan opgesteld. De onderzoeksresultaten geven aanleiding over te gaan tot een intentieovereenkomst (einde 2022) en vervolgens toe te werken naar een samenwerkingsovereenkomst (2023) met als doel de aanleg van een warmtenet. Op het Gelders Eiland is een businesscase in ontwikkeling voor het gebruik van de restwarmte van de steenfabriek in Spijk. De provincie, de gemeente en andere partijen dragen ook bij in de kosten van dit onderzoek. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |
Het onderzoek naar het doortrekken naar Didam heeft aangetoond dat dit om technische en financiële redenen geen optie is. |
Voorstel raad
Kennisnemen van de stand van zaken. |
---|
7.4 Werken aan een volledig circulaire economie in 2050 |
---|
7.4.1 Wij zetten ons in voor het keurmerk Fairtrade gemeente | 2023-2026 | ||
Met de werkgroep Fairtrade gemeente Zevenaar zetten we ons in om het keurmerk Fairtrade gemeente te verwerven. De voorbereidingen zijn nagenoeg afgerond. Naar verwachting kan het keurmerk nog in 2022 worden aangevraagd en vindt toekenning plaats in 2023. Dat is een eerste stap naar verantwoord inkopen tegen een eerlijke prijs. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Het predicaat is behaald, de campagne is nu uitvoering en is van structurele aard. |
7.4.2 Wij werken aan de opgave circulaire economie, ook via de Groene Metropoolregio | 2023-2025 | ||
Een circulaire economie is gericht op het optimaal inzetten en hergebruiken van grondstoffen. Het vormt een gesloten kringloop, waarin producten en grondstoffen hun waarde behouden. Zevenaar heeft als doelstelling in 2030 50% en 2050 100% circulair te zijn. Via een routekaart circulaire economie zetten we routes uit om dat doel te bereiken. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |
Voor 2022 heeft u een eenmalig budget beschikbaar gesteld voor het opstellen van de routekaart circulaire economie om de transitie voor het realiseren van de circulaire ambities en doelstellingen inzichtelijk te maken. Vanwege capaciteitstekort kon echter geen uitvoering worden gegeven aan deze opgave. |
Voorstel raad
Vanaf 2023 is extra capaciteit beschikbaar gesteld. Dit najaar starten wij met de uitvoering. |
---|
7.4.3 Wij vernieuwen het afvalbeleid | 2024-2025 | ||
Het plaatsen van ondergrondse containers voor restafval bij hoogbouw is het laatste grote onderdeel van de harmonisatie van het afvalbeleid. Ook het nieuwe aanbiedstation op 7Poort nadert zijn voltooiing. In 2023 kunnen we de effecten van deze ontwikkelingen op het afvalaanbod en de afvalscheiding in kaart brengen. Mede op basis daarvan moet de gemeente brengen we in beeld hoe we verder willen met het afvalbeleid in de toekomst, welke doelen wij nastreven en welke middelen hiervoor nodig zijn. Hierna volgt actualisatie van het afvalstoffenbeleid. Wij moeten daarnaast bepalen hoe wij in overleg met de gemeente Montferland gevolg willen geven aan het onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de Reinigingsdienst De Liemers (RDL). | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Niet gestart | Volgens plan | |
In 2023 is het nieuwe aanbiedstation op 7Poort geopend en zijn ondergrondse restafvalcontainers met diftar geplaatst. In de tweede helft van 2023 kunnen we de effecten van deze ontwikkelingen op het aanbod van afval in kaart brengen. Mede op basis van die informatie willen wij een nieuw afvalbeleid opstellen. De eerste stap daarvoor is het formuleren van de doelen die wij willen behalen en de richting die wij op willen. Op grond van die keuze werken wij één of meer scenario's verder uit. Over de toekomstopties voor RDL gaan wij in overleg met de gemeente Montferland. |
7.5 Voorbereiden op klimaatverandering en de gevolgen daarvan voor wateroverlast, hitte, verdroging en overstroming |
---|
7.5.1 Wij nemen maatregelen ter voorkoming van wateroverlast en droogte | 2023-2026 | ||
Het klimaat verandert en daar moeten wij op inspelen. Wij hebben samen met de gemeenten Westervoort, Duiven en het Waterschap Rijn en IJssel het Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie in de Liemers vastgesteld. Hierin is het beperken en voorkomen van wateroverlast en droogte ten gevolge van klimaatverandering geregeld. Het beperken en voorkomen van Hittestress is hierin nog niet geregeld. In het uitvoeringsplan is gekozen voor het scenario, waarin is gezocht naar zoveel mogelijk samenloop met andere ingrepen en aanpakken binnen gemeente Zevenaar. Maatregelen die worden getroffen in het kader van klimaatadaptatie dragen vaak ook bij aan andere doelen. De kosten van de klimaatmaatregelen worden gedekt uit het watertakenplan. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Zoals in het Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie beschreven worden klimaatmaatregelen aangelegd wanneer er zich kansen voordoen op termijn, m.a.w. 'meekoppelen waar het kan'. Daarnaast lopen in Liemers verband de volgende projecten: |
7.5.2 Wij verminderen hittestress | 2024-2026 | ||
Voor de structurele aanpak voor het verminderen van hittestress in de gemeente wordt in 2023 een programma ontwikkeld en dit wordt geborgd in het Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
In het watertakenplan is als gezamenlijke maatregel benoemd het opstellen van een hitteplan. De drie Liemerse gemeenten en het waterschap Rijn en IJssel hebben allen ingestemd met uitvoering van de maatregelen in het Uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie waaronder dus ook deze maatregel. De provincie Gelderland heeft aanpak van Hittestress als een van de speerpunten benoemd. De gemeenten stellen uiterlijk 2023 een centraal hitteplan op waarin opgenomen wordt wanneer, wat, wie en hoe gecommuniceerd wordt bij hittegolven. Dit plan stellen we op met de GGD en veiligheidsregio, zodat een brede vertegenwoordiging partners ontstaat met één geluid.Het opstellen van het hitteplan is opgestart en naar verwachting wordt het eind 2023 afgerond. Aandachtspunt is bestuurlijke verankering, dit wordt nog uitgezocht. |
7.6 Verbeteren van de luchtkwaliteit |
---|
7.6.1 Wij onderzoeken de mogelijkheden van verbeteren van de luchtkwaliteit | 2023-2024 | ||
Een goede luchtkwaliteit is belangrijk voor een gezonder en langer leven, met meer kwaliteit. Inzetten op het verbeteren van de luchtkwaliteit is daarom essentieel. We onderzoeken mogelijkheden voor subsidie of cofinanciering voor projecten die hiertoe bijdragen. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Aan een bureau is opdracht gegeven om een verkenning uit te voeren naar de betekenis van deelname aan het Schone Luchtakkoord. Deze notitie leggen wij in het vierde kwartaal aan de raad voor. Daarbij moet ook duidelijk worden met welke thema's Zevenaar aan de slag kan en wat de consequenties daarvan zijn (capaciteit, middelen, co-financiering). |