Naam resultaat | Status 1e VGR | Status 2e VGR | |
---|---|---|---|
0.1.1 Wij stellen een nieuw dienstverleningsbeleid op | 2023-2024 | ||
0.1.2 Wij breiden onze online dienstverlening uit | 2022-2026 | ||
0.1.3 Wij communiceren in begrijpelijke taal | 2022e.v. | ||
0.1.4 Wij maken onze processen klantgerichter | 2024-2026 | ||
0.2.1 Wij coördineren participatie | 2023-2024 | ||
0.3.1 Wij werken aan verbetering van de (organisatie)cultuur | Doorlopend | ||
0.4.1 Wij verbeteren onze interne beheersing | Doorlopend | ||
0.4.2 Wij herijken het inkoopbeleid en positioneren de inkoopfunctie | 2023-2024 | ||
0.4.3 Wij groeien verder als aantrekkelijke werkgever | 2022-2026 | ||
0.4.4 Wij voeren een strategisch personeelsbeleid | 2023-2024 | ||
0.4.5 Wij herijken de bestuurlijke opdracht aan RID de Liemers | 2022-2023 | ||
0.4.6 Wij verbeteren onze datahuishouding en datagedreven werken in Zevenaar | 2022-2026 | ||
0.4.7 Wij verbeteren het functioneel beheer in de informatievoorziening | 2022-2025 | ||
0.4.8 Wij verbeteren van het (digitaal) documentenbeheer | 2022-2025 | ||
0.4.9 Wij voeren de Wet open overheid (Woo) uit | 2022-2027 | ||
0.4.10 Wij herijken het Integraal Accommodatiebeleid 2020-2040 | 2025-2026 | ||
0.5.1 Wij voeren de planning- en controlcyclus uit | 2022-2026 | ||
0.5.2 We herijken de lokale belastingen | 2023-2026 |
0.1 Verbeteren van de dienstverlening aan inwoners, bedrijven en instellingen |
---|
0.1.1 Wij stellen een nieuw dienstverleningsbeleid op | 2023-2024 | ||
Iedereen binnen onze gemeente is verantwoordelijk voor een goede dienstverlening aan inwoners en ondernemers. We stellen een dienstverleningsbeleidsplan op. Hierin formuleren we onze ambities, (meetbare) doelen en daarbij horende resultaten zodat we de komende jaren onze dienstverlening steeds verder verbeteren. We voeren om de drie jaar een burgerpeiling uit om de tevredenheid van inwoners over onze gemeentelijke dienstverlening te meten. De uitkomsten van deze burgerpeiling nemen we mee in het opstellen en evalueren van het dienstverleningsbeleid. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
De afgelopen periode hebben we intern informatie opgehaald om onze gemeentelijke dienstverlening te evalueren en doelen te formuleren. Daarnaast hebben we voorbereidingen getroffen om de Burgerpeiling uit te voeren om ook de mening van de inwoner over onze dienstverlening op te halen. Deze uitkomsten verwachten we in het najaar, waarna we alle gegevens hebben om vervolgens bij u terug te kunnen komen met een dienstverleningsvisie. |
0.1.2 Wij breiden onze online dienstverlening uit | 2022-2026 | ||
Inwoners kunnen zoveel mogelijk zaken digitaal en online regelen. Betrouwbaarheid en veiligheid staan daarbij voorop. We ondersteunen inwoners die minder digitaal vaardig zijn bij hun aanvraag. Persoonlijk contact blijft mogelijk. We bouwen digitale formulieren die waar nodig in te vullen zijn met DigiD, e-Herkenning of e-IDas. We implementeren de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. Deze wet geeft inwoners het recht om hun zaken met de gemeente digitaal te regelen. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Het afgelopen half jaar hebben we e-formulieren in o.a. het Sociaal Domein geïmplementeerd waardoor het contact met de gemeente voor onze inwoner via het digitale kanaal effectiever is geworden. |
0.1.3 Wij communiceren in begrijpelijke taal | 2022-e.v. | ||
Dat alle inwoners onze brieven, e-mails en de informatie op onze websites kunnen begrijpen vinden wij belangrijk. Documenten die online gedeeld worden zijn begrijpelijk geschreven. We trainen medewerkers hierin wanneer ze in dienst komen. We zorgen ervoor dat iedereen, ook bezoekers met een beperking, onze websites goed kunnen gebruiken omdat deze voldoen aan de meest recente richtlijnen voor digitale toegankelijkheid. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
We hebben de toegankelijkheidsonderzoeken bij een extern bureau uitgezet. We starten in het najaar met de belangrijkste website www. zevenaar.nl en zullen zo de komende jaren alle websites laten onderzoeken. |
0.1.4 Wij maken onze processen klantgerichter | 2024-2026 | ||
Contact met de gemeente is prettig, open en duidelijk. We denken in oplossingen en vragen inwoners met ons mee te denken. We verplaatsen ons in de inwoner door ‘klantreizen’ te maken. In een klantreis interviewen we inwoners over hoe zij de contactmomenten met de gemeente hebben ervaren. We gebruiken de ervaringen van inwoners om onze werkprocessen klantgerichter in te richten. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
We zijn intern een Newsroom gestart waarin we wekelijks bespreken wat er bij onze inwoners speelt. We schakelen daarbij zowel in- als extern snel om pro-actief te reageren op ontwikkelingen die van invloed zijn op onze dienstverlening. Zo zijn we in staat deze direct te optimaliseren of klantvragen te voorkomen. Maandelijks rapporteren we in de organisatie om te leren, te informeren en te inspireren. |
0.2 Stimuleren van betrokkenheid van inwoners, ondernemers en instellingen |
---|
0.2.1 Wij coördineren participatie | 2023-2024 | ||
Participatie gaat over op welke manieren inwoners mogen meedenken en meepraten over onderwerpen en beleid in de gemeente. Participatie is een belangrijk thema voor onze bestuursperiode. Participatie is een rode draad in het coalitieakkoord en in dit collegeprogramma, maar ook onderwerp op de raadsagenda. In verschillende resultaten in dit collegeprogramma is participatie concreet benoemd, onder andere bij energietransitie (7.2.1), ruimtelijke plannen en wonen (8.2.3), invoering van de Omgevingswet (8.2.2) en openbare ruimte (5.6.5 en 8.2.3). | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Niet volgens plan | |
De afgelopen periode is vanuit de afdeling maatschappelijke ontwikkeling een eerste opzet gemaakt voor nieuw participatiebeleid. De insteek is een gemeentebrede benadering. Momenteel loopt de werving voor de invulling van de vacature voor de tijdelijke programmamanager. Het is de bedoeling verder aan de slag te gaan met het uitrollen van de participatie, hoe en wanneer betrekken wij inwoners in het meedenken en meepraten over onderwerpen en beleid in de gemeente. Er is dus wel wat gebeurd op dit onderwerp, maar minder dan aanvankelijk gepland was. |
Voorstel raad
We komen met een voorstel hoe we het thema participatie verder gaan vormgeven. |
---|
0.3 Optimaliseren van bestuurlijk ambtelijk samenspel |
---|
0.3.1 Wij werken aan verbetering van de (organisatie)cultuur | Doorlopend | ||
Het verbeteren van de bestuurlijke en ambtelijke werk- en omgangsvormen richt zich op verschillende dimensies. In de eerste plaats raakt dit het functioneren van de raad zelf. Daarnaast gaat het om de betrekkingen tussen het college en de raad. Verder is er het samenspel tussen het bestuur en de ambtelijke organisatie en tenslotte het samenspel met de samenleving. Van belang is dat men op een respectvolle manier met elkaar omgaat met ruimte voor eenieders mening en standpunt. Het debat wordt op een goede en toegankelijke manier gevoerd, het besluitvormingsproces is helder en duidelijk en men gunt elkaar een succes. Raad en college moeten vanuit een duidelijke taakverdeling werken met een heldere rolverdeling in termen van opdrachtgever- en opdrachtnemersrol. Het college ondersteunt de raad bij het nemen van uitvoerbare besluiten en voert deze besluiten uit. Rolzuiverheid, verantwoording, evalueren en leren moeten structureel onderdeel zijn van het samenspel tussen raad en college. De ambtelijke organisatie ondersteunt het college (en de raad) vanuit een integrale werkwijze en fungeert als antennefunctie voor het bestuur. Zij informeert het bestuur over belangrijke opgaven en urgente ontwikkelingen in de samenleving. In de doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie hebben we de uitdaging om onze organisatie hierop nog beter in te richten en onze medewerkers daarvoor de goede uitrusting te geven. Voor een goed samenspel met de samenleving is het van belang om samen op te trekken en zuiver te zijn over rolverdeling, taken en verantwoordelijkheden. Rond concrete maatschappelijke opgaven organiseren we samenwerking en bundelen we de krachten. Participatie vormt een rode draad in de aanpak van de ambities uit dit collegeprogramma. Het verbeteren van de bestuurlijke en ambtelijke werk- en omgangsvormen is een proces van lange adem. Een allesomvattende aanpak is er eigenlijk niet. De bereidheid om te willen veranderen en het inzicht in de mogelijkheden en kansen om elkaar te versterken en te helpen, zijn de eerste stappen naar een verbeterde samenwerking. In de raadagenda wordt de verdere aanpak uitgewerkt. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |
Het verbeteren van de bestuurlijke en ambtelijke werk- en omgangsvormen blijft een lastig en veelzijdig thema. Zowel in de raad als aanverwante commissies die over het functioneren van de raad gaan, bijvoorbeeld het Presidium en de agendacommissie, wordt vaker gereflecteerd op het eigen handelen van de raad. Het behouden van rolzuiverheid is soms nog lastig en het is essentieel dat iedereen bereid is en blijft om te evalueren en te blijven leren. |
Voorstel raad
Het Presidium heeft besloten een vergaderscan uit te laten voeren om te onderzoeken of we zaken kunnen en moeten verbeteren ten aanzien van onze vergaderstructuur en omgangsvormen. De resultaten van de scan worden na de zomer met het Presidium besproken. |
---|
0.4 Verbeteren van de bedrijfsvoering (betere sturing en beheersing van processen) als ondersteuning aan het realiseren van taken en doelen van de gemeente |
---|
0.4.1 Wij verbeteren onze interne beheersing | Doorlopend | ||
Een goede interne beheersing is de basis voor een transparante en betrouwbare gemeente, die zijn doelstelling weet te realiseren en verantwoord omgaat met de middelen die zij beheert. We willen een (digitaal) toegankelijke, betrouwbare organisatie zijn waarbij veiligheid en zorg voor onze inwoners voorop staat. Om dit te kunnen realiseren moet de interne beheersing van onze bedrijfsvoeringsprocessen op orde zijn. Wij zijn verantwoordelijk voor het in kaart brengen van de risico’s en moeten daar adequate maatregelen voor inrichten. Hiervoor is concernbreed aandacht, ook waar het gaat om de beschikbare capaciteit om de uitvoering van de bestuurlijke ambities te realiseren vanuit alle domeinen (fysiek, sociaal en bedrijfsvoering). Dit is een belangrijke randvoorwaarde voor het behalen van de doelen in het coalitieakkoord en dit collegeprogramma. Wij leggen verantwoording af aan de raad over de kwaliteit van de interne beheersing in de paragraaf bedrijfsvoering van de documenten uit de planning en controlcyclus. Daar gaan we in op de kwaliteit van de interne beheersing met specifieke aandacht voor onderwerpen als rechtmatigheid, privacy en informatieveiligheid. Met name ook de verwachte toename van het aantal cyberincidenten de komende jaren, vereist dat cybersecurity integraal onderdeel moet zijn binnen onze processen. We blijven dan ook investeren in het veilig inrichten van onze bedrijfsvoeringsprocessen en zorgen voor bewustwording bij onze medewerkers. Ter ondersteuning hiervan starten we met de doorontwikkeling van meetlatten en (beleids)indicatoren om de effectiviteit van beleid beter te kunnen meten. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Een belangrijk onderdeel van de verbetering van de interne beheersing ligt bij de organisatieontwikkeling. Een betere toedeling van taken, rollen en verantwoordelijkheden geeft meer eenduidigheid en betere mogelijkheden om interne beheersingsmaatregelen in te richten. Vanaf 2023 is de rechtmatigheidsverantwoording van kracht. Na afronding van de controles over 2022 en verantwoording in de jaarstukken 2022 en het accountantsverslag zijn wij gestart met de controles over 2023. De wijzigingen als gevolg van de rechtmatigheidsverantwoording kosten meer tijd, maar de belangrijkste vereisten vanuit wet -en regelgeving zijn vertaald naar risico's en uit te voeren controles. In de tweede helft van 2023 versterken wij de controlfunctie van de gemeente zodat we tijdig de werkzaamheden afronden voor de rechtmatigheidsverantwoording over 2023. In de P&C-documenten leggen wij verantwoording af over de voortgang van de doelstellingen. Deze verschillende ontwikkelingen die hiervoor zijn beschreven vormen samen een nog betere grondslag voor het bepalen, monitoren, toetsen en verantwoorden over de doelstellingen. In de kadernota in 2024 zullen wij daardoor in staat zijn meer (beleids)indicatoren toe te voegen. |
0.4.2 Wij herijken het inkoopbeleid en positioneren de inkoopfunctie | 2023-2024 | ||
Om de lokale economie te stimuleren, zetten we in op het gebruik van lokale producten. Dit geldt ook voor lokale diensten. In verband met de complexiteit van inkoop en aanbesteding en de toenemende aandacht vanuit rechtmatigheid is het noodzakelijk om voor dit onderwerp vol aandacht te hebben. Dit thema – en ook social return en duurzaamheid - komt nadrukkelijk aan bod bij het herijken van ons inkoopbeleid. Tevens positioneren we de inkoopfunctie zodanig dat deze past bij de huidige ambitie van de organisatie en het bestuur. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Niet volgens plan | |
De SdL en de overige deelnemende gemeenten zijn op de hoogte gesteld van ons besluit om inkoop binnen de eigen organisatie te positioneren. De andere deelnemende gemeenten hebben hierin nog geen keuze gemaakt. De procedure om de ontvlechting te realiseren heeft derhalve een langere doorlooptijd en zal zorgvuldig uitgevoerd moeten worden. Daarnaast moet uw raad ook nog een besluit nemen over het beschikbaar stellen van de gevraagde extra middelen. Deze aanvraag is meegenomen in de MJB 2024-2027. Daarom is de verwachting dat de gestelde datum van 1 januari 2024 niet gehaald zal gaan worden. |
0.4.3 Wij groeien verder als aantrekkelijke werkgever | 2022-2026 | ||
Er is sprake van een aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. We willen ook nu in staat blijven om (nieuwe) medewerkers aan te trekken, te boeien, te binden en te behouden. We vinden het belangrijk dat alle medewerkers volledig zichzelf kunnen zijn, dat iedereen erbij hoort en dat iedereen dat ook zo voelt. Daarin geven we zelf het goede voorbeeld. Wij nemen maatregelen die zijn gericht op het faciliteren van groei in de professionele en persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers. Daarnaast richten we ons op het kunnen bieden van moderne marktconforme arbeidsvoorwaardelijke ontwikkelingen en aandacht voor diversiteit en inclusiviteit. Deze maatregelen vragen om een meer centrale aanpak. We investeren in centrale regievoering op werving en selectie, het opleiden en begeleiden van medewerkers en de aanpassing van de arbeidsvoorwaarden. Dit heeft een tweeledig doel. Allereerst richten we ons op ontwikkeling en behoud van onze huidige medewerkers. Daarnaast willen we ook een gezonde instroom in ons personeelsbestand. We zien landelijk dat medewerkers steeds meer betekenisvol werk zoeken. Als gemeente kunnen we dit gezien onze maatschappelijke taak zeker bieden. Door de krapte op de arbeidsmarkt is het aantrekken van ervaren ervaren medewerkers steeds uitdagender. We willen door het inzetten van traineeships, stages en ontwikkelfuncties als werkgever aantrekkelijker worden voor de jongere generatie. We investeren daarbij in opleiding en begeleiding van deze doelgroep naar ervaren medewerkers. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
In het kader van aantrekkelijk arbeidsvoorwaarden geldt sinds 1 mei 2023 een regeling voor reiskosten woon- werkverkeer. Daarnaast is het Individueel Keuze Budget (IKB) verruimd. |
0.4.4 Wij voeren een strategisch personeelsbeleid | 2023-2024 | ||
Het uitgangspunt hierbij is dat er aansluiting is op de visie en missie van de organisatie. Het doel van het strategisch personeelsbeleid is om ondersteunend te zijn aan het realiseren van doelstellingen (beleidsmatig en organisatorisch) door adequate inzet van personeel en organisatie. Het stapsgewijs toewerken naar een vernieuwd strategisch personeelsbeleid stelt ons in staat om in te spelen op veranderingen in de toekomst. Na de herindeling in 2018 zijn we vooral bezig geweest met consolideren en de basis van de organisatie op orde brengen. We willen nu meer gaan kijken naar veranderingen in de samenleving, maatschappelijke opgaven, nieuwe taken en de arbeidsmarkt. We brengen op basis daarvan kansen en uitdagingen in beeld. Door dit anticiperend inzicht kunnen we tijdig interventies in gang zetten om de organisatie wendbaar te houden. Bijvoorbeeld door:
Een onderdeel van het strategisch personeelsbeleid is het opmaken van een strategische personeelsplanning. Op basis van de opgedane inzichten inventariseren we welke competenties noodzakelijk zijn om de doelstellingen en ambities van bestuur en organisatie te realiseren. We brengen kwantitatief en kwalitatief in beeld wat de huidige situatie is en waar we naar toe willen groeien. Wij houden daarbij rekening met de te verwachten competenties als gevolg van de ambities zoals deze in het coalitieakkoord zijn opgenomen. Wij sturen op het (verplicht) ontwikkelen en bijhouden van (dienstverlenings)competenties, schriftelijke en mondelinge communicatie en vakinhoudelijke kennis en competenties. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
In het kader van strategisch personeelsplanning zijn de interne en externe ontwikkelingen in beeld gebracht. Er heeft een kwantitatieve analyse plaatsgevonden op het huidige personeelsbestand. Hiermee is onze in-, door- en uitstroom in beeld. De vervolgstap is dat we een kwalitatieve analyse maken op basis van de benodigde competenties. Deze voeren we na de ingezette organisatieontwikkeling uit. |
0.4.5 Wij herijken de bestuurlijke opdracht aan RID de Liemers | 2022-2023 | ||
We leven in een informatiesamenleving. Dit zien we onder meer aan de razendsnelle ontwikkeling van ICT. Om deze ontwikkeling bij te kunnen houden, moeten we in staat zijn om snel en flexibel te handelen. Hiervoor hebben we informatiekundige kennis in eigen huis nodig, maar ook partners om ons heen die mee kunnen gaan in de veranderende vraag. RID de Liemers is een belangrijke partner als uitvoeringsorganisatie. In Liemers verband stellen we een toekomstvisie voor RID de Liemers op. Hierin wordt ook duidelijk of de RID robuust genoeg is om de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien. In het uitwerken van de opdracht betrekken we medewerkers, directie, gemeentesecretarissen en bestuurders van de verschillende organisaties. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
De eerste helft van 2023 zijn flinke stappen gezet binnen het programma 'Vernieuwde samenwerking I&A'. Er ligt een concept I&A visie en strategie. Hierin wordt duidelijk wat er nodig is om een stevig fundament neer te zetten en wat er nodig is om onze ambities te kunnen realiseren. Informatiebeveiliging en privacy spelen daarbij een grote rol. Er is daarnaast gestart met het bepalen van de cloud strategie in de Liemers en het werken onder (IT)architectuur. |
0.4.6 Wij verbeteren onze datahuishouding en datagedreven werken in Zevenaar | 2022-2026 | ||
Het tempo van de digitale transitie is ook binnen onze organisatie de laatste tijd versneld. We willen daarmee meer en beter inspelen op digitale ontwikkelingen in de maatschappij en economie. Als meest nabije overheid hebben we de zorg voor inwoners die zich minder of niet redden in dit digitale tijdperk. Daarnaast zijn we scherp op privacy en informatieveiligheid. Dit is het fundament voor onze kijk op het gebied van digitalisering. We willen de veranderkracht van digitalisering verder te benutten. Het ontwikkelen van een datastrategie is een prioriteit. In deze strategie worden onder andere datamanagement, governance, beveiliging en bewustwording (bijvoorbeeld rondom het werken met algoritmen) aangestipt. We werken toe naar het kunnen analyseren van trends met data om vooruit te kunnen kijken. Daarvoor moet eerst de basis op orde zijn. Die basis wordt gelegd in deze collegeperiode. We voeren diverse experimenten uit. Bij succesvolle resultaten rollen we deze verder uit. Aan het einde van de collegeperiode is het goed kunnen analyseren van data ter beoordeling van beleid steeds vaker een dagelijkse gang van zaken. Het verbreedt onze kennis uit en over onze omgeving. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
In het verslagjaar is de datastrategie tot stand gekomen. Daarbij werken we verder vanuit twee ambitielijnen, te weten het leren van en met data en het datagedreven werken systematischer aanpakken. |
0.4.7 Wij verbeteren het functioneel beheer in de informatievoorziening | 2022-2025 | ||
Inwoners moeten zoveel mogelijk zaken digitaal, online kunnen regelen. Betrouwbaarheid en veiligheid staan daarbij voorop. Voor wie dit lastig is, blijft persoonlijk contact mogelijk. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
De gestelde doelen voor 2023 liggen op schema. We zijn begonnen met een trainingsprogramma voor onze functioneel beheerders. Er is een functioneel beheerder gestart voor een aantal generieke applicaties. Hierdoor hebben we al meerdere kwaliteitsverbeteringen kunnen doorvoeren. Er is een coördinator IV gestart voor één dag in de week, die het ontwikkeltraject kan begeleiden en ondersteunen. |
0.4.8 Wij verbeteren van het (digitaal) documentenbeheer | 2022-2025 | ||
Onze manier van werken willen we blijven verbeteren. Belangrijk element daarbij is dat we goed zorg hebben voor de (digitale) documenten die we in huis hebben. We werken systematisch aan het verder op orde en in control brengen van het (digitaal) informatiebeheer. Dit doen we tijdens deze bestuursperiode op basis van een informatiebeheerplan (2023) en met een kwaliteitssysteem informatiebeheer. Belangrijk onderdeel is de zorg voor informatie in vakapplicaties. Daarnaast bereiden we ons voor en sluiten we aan op een e-depot, waarin het opslaan van informatie en het garanderen van de houdbaarheid van deze digitale informatie voor langere tijd is ingericht. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
We hebben belangrijke voorbereidingen gedaan voor het opzetten van het kwaliteitssysteem. Nu werken we aan een plan van aanpak voor de inrichting. We hebben de inventarisatie van processen die archiefwaardige gegevens bevatten voltooid en centraal opgeslagen in de applicatie i-Navigator. Deze gegevens gaan we nu gebruiken voor het opstellen van informatiebeheerplannen per domein/afdeling zodat we concrete verbetervoorstellen voor informatiebeheer en archivering kunnen doen. Daarnaast onderzoeken we momenteel "archivering by design" als onderdeel van duurzaam toegankelijk informatiebeheer. We bekijken de mogelijkheid van decentrale opslag in taakspecifieke informatiesystemen. Ook zijn we bezig met het opstellen van een standaard metadataschema voor toegang tot het zaaksysteem/digitale archief, wat nodig is voor aansluiting op het e-depot. |
0.4.9 Wij voeren de Wet open overheid (Woo) uit | 2022-2027 | ||
Een open cultuur vinden wij belangrijk, we willen duidelijk zijn in wat we doen en waarom. De invoering van de Wet open overheid faciliteert dit:
De aanpak richt zich daarnaast op de gemeentelijke systemen (o.a. aanschaf van software), cultuur (o.a. trainen medewerkers) en het op orde brengen van de informatiehuishouding (o.a. vastleggen van meta-gegevens bij te bewaren documenten). | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Niet volgens plan | |
Vorig jaar is het Plan van Aanpak Woo opgesteld en is de impactanalyse uitgevoerd. Sinds dit voorjaar werken we met anonimiseringssoftware, waarmee medewerkers nu digitaal documenten kunnen anonimiseren. De eerste resultaten zijn positief. Deze gebruiksvriendelijke software ondersteunt ons, bijvoorbeeld bij de afhandeling van Woo-verzoeken. Actief openbaarmaken |
0.4.10 Wij herijken het Integraal Accommodatiebeleid 2020-2040 | 2025-2026 | ||
De raad heeft eind 2020 het Integraal Accommodatieplan (IAP) voor gemeentelijk vastgoed vastgesteld. Dit is een strategisch plan dat aangeeft welke gemeentelijke accommodaties wij willen behouden en welke wij op termijn willen afstoten. Ook geeft het plan aan voor welke maatschappelijke doelgroepen wij in principe huisvesting aanbieden en voor welke functies. De beleidskaders worden elke vier jaar opnieuw onder de loep genomen om rekeningen te kunnen houden met actuele ontwikkelingen en inzichten. Specifieke aandachtspunten bij de herijking van het IAP zijn verduurzaming en het beoordelen of leegstaande gemeentelijke panden een nieuwe functie kunnen krijgen in de buurt, wijk of het dorp bij voorkeur in combinatie met wonen. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Niet gestart | Niet gestart | |
Het startjaar is 2025. |
0.5 Zorgen voor een betrouwbare en een houdbare financiële huishouding |
---|
0.5.1 Wij voeren de planning- en controlcyclus uit | 2022-2026 | ||
In ons financieel beleid is het uitgangspunt: een structureel en reëel sluitende (meerjaren)begroting en voldoende weerstandsvermogen. Wij geven uitvoering aan de planning- en controlcyclus (P&C-cyclus) door het opstellen van een kadernota, begroting, voortgangsrapportages en jaarstukken. De beschikbare middelen zijn integraal afgewogen bij de kadernota en de begroting. We blijven de P&C-cyclus doorontwikkelen. | |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
De planning- en control cyclus (P&C cyclus) bestaat uit de kadernota, meerjarenbegroting, twee voortgangsrapportages en de jaarrekening. De eerste voortgangsrapportage, jaarrekening en kadernota zijn volgens planning opgesteld. In deze tweede voortgangsrapportage 2023 en de meerjarenbegroting 2024-2027 zijn maatregelen opgenomen om te komen tot een reëel en sluitend meerjarenbegroting 2024-2027. |
0.5.2 We herijken de lokale belastingen | 2023-2026 | ||
De lokale lasten voor inwoners, ondernemers en verenigingen houden wij zo laag mogelijk. De lokale belastingen vormen een belangrijk deel (grofweg 20%) van de inkomsten van de gemeente. In de wet staat aangegeven welke belastingen een gemeente mag heffen. De gemeenteraad besluit tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van belastingen. We groeien mee met de landelijke impulsen met betrekking tot sociaal invorderen en de basisregistraties WOZ en BAG. De komende periode zetten we in op het volgende:
| |||
Status | Status | ||
Stand van zaken | Volgens plan | Gerealiseerd | |
- Een modern en actueel lokaal belastinginstrumentarium is een continu proces. |