0. Bestuur en ondersteuning

Wat doen we?

Naam resultaat

Status 1e VGR

Status 2e VGR

0.1.1 Wij stellen een nieuw dienstverleningsbeleid op

2023-2024

0.1.2 Wij breiden onze online dienstverlening uit

2022-2026

0.1.3 Wij communiceren in begrijpelijke taal

2022e.v.

0.1.4 Wij maken onze processen klantgerichter

2024-2026

0.2.1 Wij coördineren participatie

2023-2024

0.3.1 Wij werken aan verbetering van de (organisatie)cultuur

Doorlopend

0.4.1 Wij verbeteren onze interne beheersing

Doorlopend

0.4.2 Wij herijken het inkoopbeleid en positioneren de inkoopfunctie

2023-2024

0.4.3 Wij groeien verder als aantrekkelijke werkgever

2022-2026

0.4.4 Wij voeren een strategisch personeelsbeleid

2023-2024

0.4.5 Wij herijken de bestuurlijke opdracht aan RID de Liemers

2022-2023

0.4.6 Wij verbeteren onze datahuishouding en datagedreven werken in Zevenaar

2022-2026

0.4.7 Wij verbeteren het functioneel beheer in de informatievoorziening

2022-2025

0.4.8 Wij verbeteren van het (digitaal) documentenbeheer

2022-2025

0.4.9 Wij voeren de Wet open overheid (Woo) uit

2022-2027

0.4.10 Wij herijken het Integraal Accommodatiebeleid 2020-2040

2025-2026

0.5.1 Wij voeren de planning- en controlcyclus uit

2022-2026

0.5.2 We herijken de lokale belastingen

2023-2026

0.1 Verbeteren van de dienstverlening aan inwoners, bedrijven en instellingen

0.1.1 Wij stellen een nieuw dienstverleningsbeleid op

2023-2024

Iedereen binnen onze gemeente is verantwoordelijk voor een goede dienstverlening aan inwoners en ondernemers. We stellen een dienstverleningsbeleidsplan op. Hierin formuleren we onze ambities, (meetbare) doelen en daarbij horende resultaten zodat we de komende jaren onze dienstverlening steeds verder verbeteren. We voeren om de drie jaar een burgerpeiling uit om de tevredenheid van inwoners over onze gemeentelijke dienstverlening te meten. De uitkomsten van deze burgerpeiling nemen we mee in het opstellen en evalueren van het dienstverleningsbeleid.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

De afgelopen periode hebben we intern informatie opgehaald om onze gemeentelijke dienstverlening te evalueren en doelen te formuleren. Daarnaast hebben we voorbereidingen getroffen om de Burgerpeiling uit te voeren om ook de mening van de inwoner over onze dienstverlening op te halen. Deze uitkomsten verwachten we in het najaar, waarna we alle gegevens hebben om vervolgens bij u terug te kunnen komen met een dienstverleningsvisie.

0.1.2 Wij breiden onze online dienstverlening uit

2022-2026

Inwoners kunnen zoveel mogelijk zaken digitaal en online regelen. Betrouwbaarheid en veiligheid staan daarbij voorop. We ondersteunen inwoners die minder digitaal vaardig zijn bij hun aanvraag. Persoonlijk contact blijft mogelijk. We bouwen digitale formulieren die waar nodig in te vullen zijn met DigiD, e-Herkenning of e-IDas. We implementeren de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. Deze wet geeft inwoners het recht om hun zaken met de gemeente digitaal te regelen.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

Het afgelopen half jaar hebben we e-formulieren in o.a. het Sociaal Domein geïmplementeerd waardoor het contact met de gemeente voor onze inwoner via het digitale kanaal effectiever is geworden.

0.1.3 Wij communiceren in begrijpelijke taal

2022-e.v.

Dat alle inwoners onze brieven, e-mails en de informatie op onze websites kunnen begrijpen vinden wij belangrijk. Documenten die online gedeeld worden zijn begrijpelijk geschreven. We trainen medewerkers hierin wanneer ze in dienst komen. We zorgen ervoor dat iedereen, ook bezoekers met een beperking, onze websites goed kunnen gebruiken omdat deze voldoen aan de meest recente richtlijnen voor digitale toegankelijkheid.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

We hebben de toegankelijkheidsonderzoeken bij een extern bureau uitgezet. We starten in het najaar met de belangrijkste website www. zevenaar.nl en zullen zo de komende jaren alle websites laten onderzoeken.

0.1.4 Wij maken onze processen klantgerichter

2024-2026

Contact met de gemeente is prettig, open en duidelijk. We denken in oplossingen en vragen inwoners met ons mee te denken. We verplaatsen ons in de inwoner door ‘klantreizen’ te maken. In een klantreis interviewen we inwoners over hoe zij de contactmomenten met de gemeente hebben ervaren. We gebruiken de ervaringen van inwoners om onze werkprocessen klantgerichter in te richten.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

We zijn intern een Newsroom gestart waarin we wekelijks bespreken wat er bij onze inwoners speelt. We schakelen daarbij zowel in- als extern snel om pro-actief te reageren op ontwikkelingen die van invloed zijn op onze dienstverlening. Zo zijn we in staat deze direct te optimaliseren of klantvragen te voorkomen. Maandelijks rapporteren we in de organisatie om te leren, te informeren en te inspireren.

0.2 Stimuleren van betrokkenheid van inwoners, ondernemers en instellingen

0.2.1 Wij coördineren participatie

2023-2024

Participatie gaat over op welke manieren inwoners mogen meedenken en meepraten over onderwerpen en beleid in de gemeente. Participatie is een belangrijk thema voor onze bestuursperiode. Participatie is een rode draad in het coalitieakkoord en in dit collegeprogramma, maar ook onderwerp op de raadsagenda. In verschillende resultaten in dit collegeprogramma is participatie concreet benoemd, onder andere bij energietransitie (7.2.1), ruimtelijke plannen en wonen (8.2.3), invoering van de Omgevingswet (8.2.2) en openbare ruimte (5.6.5 en 8.2.3).
Wij brengen de verschillende initiatieven op het gebied van participatie samen in een uniforme werkwijze door hiervoor een programma participatie in te richten. We stellen hiervoor een toolbox samen. De middelen en methodes uit deze toolbox helpen medewerkers en inwoners om op een effectieve manier participatie in te zetten. We stellen een tijdelijke programmamanager aan om dit te realiseren.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Niet volgens plan

De afgelopen periode is vanuit de afdeling maatschappelijke ontwikkeling een eerste opzet gemaakt voor nieuw participatiebeleid. De insteek is een gemeentebrede benadering. Momenteel loopt de werving voor de invulling van de vacature voor de tijdelijke programmamanager. Het is de bedoeling verder aan de slag te gaan met het uitrollen van de participatie, hoe en wanneer betrekken wij inwoners in het meedenken en meepraten over onderwerpen en beleid in de gemeente. Er is dus wel wat gebeurd op dit onderwerp, maar minder dan aanvankelijk gepland was.  

Voorstel raad

We komen met een voorstel hoe we het thema participatie verder gaan vormgeven.

0.3 Optimaliseren van bestuurlijk ambtelijk samenspel

0.3.1 Wij werken aan verbetering van de (organisatie)cultuur

Doorlopend

Het verbeteren van de bestuurlijke en ambtelijke werk- en omgangsvormen richt zich op verschillende dimensies. In de eerste plaats raakt dit het functioneren van de raad zelf. Daarnaast gaat het om de betrekkingen tussen het college en de raad. Verder is er het samenspel tussen het bestuur en de ambtelijke organisatie en tenslotte het samenspel met de samenleving. Van belang is dat men op een respectvolle manier met elkaar omgaat met ruimte voor eenieders mening en standpunt. Het debat wordt op een goede en toegankelijke manier gevoerd, het besluitvormingsproces is helder en duidelijk en men gunt elkaar een succes.

Raad en college moeten vanuit een duidelijke taakverdeling werken met een heldere rolverdeling in termen van opdrachtgever- en opdrachtnemersrol. Het college ondersteunt de raad bij het nemen van uitvoerbare besluiten en voert deze besluiten uit. Rolzuiverheid, verantwoording, evalueren en leren moeten structureel onderdeel zijn van het samenspel tussen raad en college.

De ambtelijke organisatie ondersteunt het college (en de raad) vanuit een integrale werkwijze en fungeert als antennefunctie voor het bestuur. Zij informeert het bestuur over belangrijke opgaven en urgente ontwikkelingen in de samenleving. In de doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie hebben we de uitdaging om onze organisatie hierop nog beter in te richten en onze medewerkers daarvoor de goede uitrusting te geven.

Voor een goed samenspel met de samenleving is het van belang om samen op te trekken en zuiver te zijn over rolverdeling, taken en verantwoordelijkheden. Rond concrete maatschappelijke opgaven organiseren we samenwerking en bundelen we de krachten. Participatie vormt een rode draad in de aanpak van de ambities uit dit collegeprogramma.

Het verbeteren van de bestuurlijke en ambtelijke werk- en omgangsvormen is een proces van lange adem. Een allesomvattende aanpak is er eigenlijk niet. De bereidheid om te willen veranderen en het inzicht in de mogelijkheden en kansen om elkaar te versterken en te helpen, zijn de eerste stappen naar een verbeterde samenwerking. In de raadagenda wordt de verdere aanpak uitgewerkt.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Niet volgens plan

Niet volgens plan

Het verbeteren van de bestuurlijke en ambtelijke werk- en omgangsvormen blijft een lastig en veelzijdig thema. Zowel in de raad als aanverwante commissies die over het functioneren van de raad gaan, bijvoorbeeld het Presidium en de agendacommissie, wordt vaker gereflecteerd op het eigen handelen van de raad. Het behouden van rolzuiverheid is soms nog lastig en het is essentieel dat iedereen bereid is en blijft om te evalueren en te blijven leren.
In januari 2023 is een junior raadsadviseur aan het team van de griffie toegevoegd om meer handen en voeten te geven aan participatie en ervoor te zorgen dat de raad meer zichtbaar wordt in de samenleving. Door het wegvallen van de plaatsvervangend griffier op de griffie hebben de plannen voor een kinderraad en de uitwerking van een politiek actief cursus vertraging opgelopen. We hopen zo snel mogelijk na de zomer de openstaande vacature voor een raadsadviseur-plaatsvervangend griffier in te kunnen vullen.
In april is er een bijeenkomst geweest voor raads- en commissieleden waar men met elkaar heeft gesproken over de verdere invulling van de raadsagenda. Concrete werkafspraken naar aanleiding van deze bijeenkomst worden na de zomer aan het Presidium voorgelegd. Op dezelfde bijeenkomst in april is ook met de raad gesproken over integriteit onder leiding van een externe begeleider.  

Voorstel raad

Het Presidium heeft besloten een vergaderscan uit te laten voeren om te onderzoeken of we zaken kunnen en moeten verbeteren ten aanzien van onze vergaderstructuur en omgangsvormen. De resultaten van de scan worden na de zomer met het Presidium besproken.

0.4 Verbeteren van de bedrijfsvoering (betere sturing en beheersing van processen) als ondersteuning aan het realiseren van taken en doelen van de gemeente

0.4.1 Wij verbeteren onze interne beheersing

Doorlopend

Een goede interne beheersing is de basis voor een transparante en betrouwbare gemeente, die zijn doelstelling weet te realiseren en verantwoord omgaat met de middelen die zij beheert. We willen een (digitaal) toegankelijke, betrouwbare organisatie zijn waarbij veiligheid en zorg voor onze inwoners voorop staat. Om dit te kunnen realiseren moet de interne beheersing van onze bedrijfsvoeringsprocessen op orde zijn.

Wij zijn verantwoordelijk voor het in kaart brengen van de risico’s en moeten daar adequate maatregelen voor inrichten. Hiervoor is concernbreed aandacht, ook waar het gaat om de beschikbare capaciteit om de uitvoering van de bestuurlijke ambities te realiseren vanuit alle domeinen (fysiek, sociaal en bedrijfsvoering). Dit is een belangrijke randvoorwaarde voor het behalen van de doelen in het coalitieakkoord en dit collegeprogramma.

Wij leggen verantwoording af aan de raad over de kwaliteit van de interne beheersing in de paragraaf bedrijfsvoering van de documenten uit de planning en controlcyclus. Daar gaan we in op de kwaliteit van de interne beheersing met specifieke aandacht voor onderwerpen als rechtmatigheid, privacy en informatieveiligheid. Met name ook de verwachte toename van het aantal cyberincidenten de komende jaren, vereist dat cybersecurity integraal onderdeel moet zijn binnen onze processen. We blijven dan ook investeren in het veilig inrichten van onze bedrijfsvoeringsprocessen en zorgen voor bewustwording bij onze medewerkers.

Ter ondersteuning hiervan starten we met de doorontwikkeling van meetlatten en (beleids)indicatoren om de effectiviteit van beleid beter te kunnen meten.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

Een belangrijk onderdeel van de verbetering van de interne beheersing ligt bij de organisatieontwikkeling. Een betere toedeling van taken, rollen en verantwoordelijkheden geeft meer eenduidigheid en betere mogelijkheden om interne beheersingsmaatregelen in te richten. Vanaf 2023 is de rechtmatigheidsverantwoording van kracht. Na afronding van de controles over 2022 en verantwoording in de jaarstukken 2022 en het accountantsverslag zijn wij gestart met de controles over 2023.  De wijzigingen als gevolg van de rechtmatigheidsverantwoording kosten meer tijd, maar de belangrijkste vereisten vanuit wet -en regelgeving zijn vertaald naar risico's en uit te voeren controles. In de tweede helft van 2023 versterken wij de controlfunctie van de gemeente zodat we tijdig de werkzaamheden afronden voor de rechtmatigheidsverantwoording over 2023.

In de P&C-documenten leggen wij verantwoording af over de voortgang van de doelstellingen. Deze verschillende ontwikkelingen die hiervoor zijn beschreven vormen samen een nog betere grondslag voor het bepalen, monitoren, toetsen en verantwoorden over de doelstellingen. In de kadernota in 2024 zullen wij daardoor in staat zijn meer (beleids)indicatoren toe te voegen.

0.4.2 Wij herijken het inkoopbeleid en positioneren de inkoopfunctie

2023-2024

Om de lokale economie te stimuleren, zetten we in op het gebruik van lokale producten. Dit geldt ook voor lokale diensten. In verband met de complexiteit van inkoop en aanbesteding en de toenemende aandacht vanuit rechtmatigheid is het noodzakelijk om voor dit onderwerp vol aandacht te hebben. Dit thema – en ook social return en duurzaamheid - komt nadrukkelijk aan bod bij het herijken van ons inkoopbeleid. Tevens positioneren we de inkoopfunctie zodanig dat deze past bij de huidige ambitie van de organisatie en het bestuur.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Niet volgens plan

De SdL en de overige deelnemende gemeenten zijn op de hoogte gesteld van ons besluit om inkoop binnen de eigen organisatie te positioneren. De andere deelnemende gemeenten hebben hierin nog geen keuze gemaakt. De procedure om de ontvlechting te realiseren heeft derhalve een langere doorlooptijd en zal zorgvuldig uitgevoerd moeten worden. Daarnaast moet uw raad ook nog een besluit nemen over het beschikbaar stellen van de gevraagde extra middelen. Deze aanvraag is meegenomen in de MJB 2024-2027. Daarom is de verwachting dat de gestelde datum van 1 januari 2024 niet gehaald zal gaan worden.

0.4.3 Wij groeien verder als aantrekkelijke werkgever

2022-2026

Er is sprake van een aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. We willen ook nu in staat blijven om (nieuwe) medewerkers aan te trekken, te boeien, te binden en te behouden. We vinden het belangrijk dat alle medewerkers volledig zichzelf kunnen zijn, dat iedereen erbij hoort en dat iedereen dat ook zo voelt. Daarin geven we zelf het goede voorbeeld.

Wij nemen maatregelen die zijn gericht op het faciliteren van groei in de professionele en persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers. Daarnaast richten we ons op het kunnen bieden van moderne marktconforme arbeidsvoorwaardelijke ontwikkelingen en aandacht voor diversiteit en inclusiviteit. Deze maatregelen vragen om een meer centrale aanpak.

We investeren in centrale regievoering op werving en selectie, het opleiden en begeleiden van medewerkers en de aanpassing van de arbeidsvoorwaarden. Dit heeft een tweeledig doel. Allereerst richten we ons op ontwikkeling en behoud van onze huidige medewerkers. Daarnaast willen we ook een gezonde instroom in ons personeelsbestand. We zien landelijk dat medewerkers steeds meer betekenisvol werk zoeken. Als gemeente kunnen we dit gezien onze maatschappelijke taak zeker bieden.

Door de krapte op de arbeidsmarkt is het aantrekken van ervaren ervaren medewerkers steeds uitdagender. We willen door het inzetten van traineeships, stages en ontwikkelfuncties als werkgever aantrekkelijker worden voor de jongere generatie. We investeren daarbij in opleiding en begeleiding van deze doelgroep naar ervaren medewerkers.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

In het kader van aantrekkelijk arbeidsvoorwaarden geldt sinds 1 mei 2023 een regeling voor reiskosten woon- werkverkeer. Daarnaast is het Individueel Keuze Budget (IKB) verruimd.
In de regelingen is er rekening gehouden met duurzaamheid en duurzame inzetbaarheid van medewerkers (vitaliteit).
In juli 2023 is "Diversiteitsbeleid gemeente Zevenaar" opgesteld met daarin onze visie op diversiteit en inclusiviteit. Op basis hiervan zullen activiteiten georganiseerd worden, waaronder trainingen voor  bewustwording.
In het kader van werving en selectie is een "Werken bij de gemeente Zevenaar" pagina gelanceerd waarop wij ons als aantrekkelijk werkgever presenteren. Op deze landingspagina kunnen geïnteresseerden zien waar wij als werkgever voor staan en wat het zo aantrekkelijk maakt om te werken bij de gemeente Zevenaar. Medewerkers en afdelingen presenteren zich hier en uiteraard vinden ze daar ook onze vacatures.

0.4.4 Wij voeren een strategisch personeelsbeleid

2023-2024

Het uitgangspunt hierbij is dat er aansluiting is op de visie en missie van de organisatie. Het doel van het strategisch personeelsbeleid is om ondersteunend te zijn aan het realiseren van doelstellingen (beleidsmatig en organisatorisch) door adequate inzet van personeel en organisatie. Het stapsgewijs toewerken naar een vernieuwd strategisch personeelsbeleid stelt ons in staat om in te spelen op veranderingen in de toekomst. Na de herindeling in 2018 zijn we vooral bezig geweest met consolideren en de basis van de organisatie op orde brengen. We willen nu meer gaan kijken naar veranderingen in de samenleving, maatschappelijke opgaven, nieuwe taken en de arbeidsmarkt. We brengen op basis daarvan kansen en uitdagingen in beeld.

Door dit anticiperend inzicht kunnen we tijdig interventies in gang zetten om de organisatie wendbaar te houden. Bijvoorbeeld door:

  • Arbeidsmarktcommunicatie.
  • Doorontwikkeling van de Zevenaar Academie.
  • Beleid voor duurzame inzetbaarheid.
  • Verhogen van digitale vaardigheden.
  • Datagedreven werken.
  • Digitalisering, automatisering en robotisering.
  • Aanpassing van arbeidsvoorwaarden.
  • Aansluiting beschikbare formatie t.o.v. uitvoeringsvraag borgen (m.n. binnen fysiek en sociaal domein).

Een onderdeel van het strategisch personeelsbeleid is het opmaken van een strategische personeelsplanning. Op basis van de opgedane inzichten inventariseren we welke competenties noodzakelijk zijn om de doelstellingen en ambities van bestuur en organisatie te realiseren. We brengen kwantitatief en kwalitatief in beeld wat de huidige situatie is en waar we naar toe willen groeien. Wij houden daarbij rekening met de te verwachten competenties als gevolg van de ambities zoals deze in het coalitieakkoord zijn opgenomen. Wij sturen op het (verplicht) ontwikkelen en bijhouden van (dienstverlenings)competenties, schriftelijke en mondelinge communicatie en vakinhoudelijke kennis en competenties.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

In het kader van strategisch personeelsplanning zijn de interne en externe ontwikkelingen in beeld gebracht. Er heeft een kwantitatieve analyse plaatsgevonden op het huidige personeelsbestand. Hiermee is onze in-, door-  en uitstroom in beeld. De vervolgstap is dat we een kwalitatieve analyse maken op basis van de benodigde competenties. Deze voeren we na de ingezette organisatieontwikkeling uit.
Het digitale werken neemt steeds meer toe. Dit vraagt wat van onze medewerkers. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers digitaal vaardig zijn en om dat te bepalen heeft er een scan plaatsgevonden van het huidige niveau en de leerbehoeften. Op basis van deze resultaten biedt de Zevenaar Academie een passend leeraanbod.

0.4.5 Wij herijken de bestuurlijke opdracht aan RID de Liemers

2022-2023

We leven in een informatiesamenleving. Dit zien we onder meer aan de razendsnelle ontwikkeling van ICT. Om deze ontwikkeling bij te kunnen houden, moeten we in staat zijn om snel en flexibel te handelen. Hiervoor hebben we informatiekundige kennis in eigen huis nodig, maar ook partners om ons heen die mee kunnen gaan in de veranderende vraag.

RID de Liemers is een belangrijke partner als uitvoeringsorganisatie. In Liemers verband stellen we een toekomstvisie voor RID de Liemers op. Hierin wordt ook duidelijk of de RID robuust genoeg is om de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien. In het uitwerken van de opdracht betrekken we medewerkers, directie, gemeentesecretarissen en bestuurders van de verschillende organisaties.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

De eerste helft van 2023 zijn flinke stappen gezet binnen het programma 'Vernieuwde samenwerking I&A'. Er ligt een concept I&A visie en strategie. Hierin wordt duidelijk wat er nodig is om een stevig fundament neer te zetten en wat er nodig is om onze ambities te kunnen realiseren. Informatiebeveiliging en privacy spelen daarbij een grote rol. Er is daarnaast gestart met het bepalen van de cloud strategie in de Liemers en het werken onder (IT)architectuur.  

0.4.6 Wij verbeteren onze datahuishouding en datagedreven werken in Zevenaar

2022-2026

Het tempo van de digitale transitie is ook binnen onze organisatie de laatste tijd versneld. We willen daarmee meer en beter inspelen op digitale ontwikkelingen in de maatschappij en economie. Als meest nabije overheid hebben we de zorg voor inwoners die zich minder of niet redden in dit digitale tijdperk. Daarnaast zijn we scherp op privacy en informatieveiligheid. Dit is het fundament voor onze kijk op het gebied van digitalisering. We willen de veranderkracht van digitalisering verder te benutten.

Het ontwikkelen van een datastrategie is een prioriteit. In deze strategie worden onder andere datamanagement, governance, beveiliging en bewustwording (bijvoorbeeld rondom het werken met algoritmen) aangestipt. We werken toe naar het kunnen analyseren van trends met data om vooruit te kunnen kijken. Daarvoor moet eerst de basis op orde zijn. Die basis wordt gelegd in deze collegeperiode. We voeren diverse experimenten uit. Bij succesvolle resultaten rollen we deze verder uit.

Aan het einde van de collegeperiode is het goed kunnen analyseren van data ter beoordeling van beleid steeds vaker een dagelijkse gang van zaken. Het verbreedt onze kennis uit en over onze omgeving.
We halen data uit onze systemen en tonen deze in verschillende dashboards. Bijvoorbeeld op het gebied van bereikbaarheid, wachttijden en doorlooptijden van onze dienstverlening. Het dashboard maakt zichtbaar waar we met de dienstverlening staan en waar verbeterkansen liggen. Op basis hiervan stellen we doelen voor verdere verbetering.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

In het verslagjaar is de datastrategie tot stand gekomen. Daarbij werken we verder vanuit twee ambitielijnen, te weten het leren van en met data en het datagedreven werken systematischer aanpakken.
Zichtbaar voor inwoners, bedrijven en instellingen is sinds dit voorjaar het overzicht "Zevenaar in cijfers". Dat is opgenomen op onze website. Het bevat veel informatie over de gemeente.

0.4.7 Wij verbeteren het functioneel beheer in de informatievoorziening

2022-2025

Inwoners moeten zoveel mogelijk zaken digitaal, online kunnen regelen. Betrouwbaarheid en veiligheid staan daarbij voorop. Voor wie dit lastig is, blijft persoonlijk contact mogelijk.
Digitalisering van onze dienstverlening en een efficiënt werkende gemeente vragen om goed georganiseerde informatievoorziening. Maar informatievoorziening is meer dan dat, want het is ook een randvoorwaarde voor het behalen van maatschappelijke doelen. De realisatie van de digitale transformatie van de gemeente Zevenaar gaat gepaard met een goede centraal georganiseerde informatievoorziening op het gebied van het functioneel beheer van de gemeentelijke applicaties.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

De gestelde doelen voor 2023 liggen op schema. We zijn begonnen met een trainingsprogramma voor onze functioneel beheerders. Er is een functioneel beheerder gestart voor een aantal generieke applicaties. Hierdoor hebben we al meerdere kwaliteitsverbeteringen kunnen doorvoeren. Er is een coördinator IV gestart voor één dag in de week, die het ontwikkeltraject kan begeleiden en ondersteunen.

0.4.8 Wij verbeteren van het (digitaal) documentenbeheer

2022-2025

Onze manier van werken willen we blijven verbeteren. Belangrijk element daarbij is dat we goed zorg hebben voor de (digitale) documenten die we in huis hebben. We werken systematisch aan het verder op orde en in control brengen van het (digitaal) informatiebeheer. Dit doen we tijdens deze bestuursperiode op basis van een informatiebeheerplan (2023) en met een kwaliteitssysteem informatiebeheer. Belangrijk onderdeel is de zorg voor informatie in vakapplicaties. Daarnaast bereiden we ons voor en sluiten we aan op een e-depot, waarin het opslaan van informatie en het garanderen van de houdbaarheid van deze digitale informatie voor langere tijd is ingericht.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

We hebben belangrijke voorbereidingen gedaan voor het opzetten van het kwaliteitssysteem. Nu werken we aan een plan van aanpak voor de inrichting. We hebben de inventarisatie van processen die archiefwaardige gegevens bevatten voltooid en centraal opgeslagen in de applicatie i-Navigator. Deze gegevens gaan we nu gebruiken voor het opstellen van informatiebeheerplannen per domein/afdeling zodat we concrete verbetervoorstellen voor informatiebeheer en archivering kunnen doen. Daarnaast onderzoeken we momenteel "archivering by design" als onderdeel van duurzaam toegankelijk informatiebeheer. We bekijken de mogelijkheid van decentrale opslag in taakspecifieke informatiesystemen. Ook zijn we bezig met het opstellen van een standaard metadataschema voor toegang tot het zaaksysteem/digitale archief, wat nodig is voor aansluiting op het e-depot.

0.4.9 Wij voeren de Wet open overheid (Woo) uit

2022-2027

Een open cultuur vinden wij belangrijk, we willen duidelijk zijn in wat we doen en waarom.

De invoering van de Wet open overheid faciliteert dit:

  • We voeren een analyse uit om te bepalen wat de impact is van de Woo op de gehele organisatie.
  • We stellen een strategie op voor het uitvoeren van de Woo, waarin onder andere ambitieniveau, communicatiewijze (intern en extern) en participatie aan bod komen.
  • Wij voeren actieve openbaarmaking in (het online publiceren van minstens de 11 aangewezen informatiecategorieën: wet- en regelgeving, organisatiegegevens, raadsstukken, bestuursstukken, stukken van adviescolleges, convenanten, jaarplannen en -verslagen, Wob/Woo-verzoeken, onderzoeken, beschikkingen, klachten). Hierbij houden we de landelijke planning aan.

De aanpak richt zich daarnaast op de gemeentelijke systemen (o.a. aanschaf van software), cultuur (o.a. trainen medewerkers) en het op orde brengen van de informatiehuishouding (o.a. vastleggen van meta-gegevens bij te bewaren documenten).

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Niet volgens plan

Vorig jaar is het Plan van Aanpak Woo opgesteld en is de impactanalyse uitgevoerd. Sinds dit voorjaar werken we met anonimiseringssoftware, waarmee medewerkers nu digitaal documenten kunnen anonimiseren. De eerste resultaten zijn positief. Deze gebruiksvriendelijke software ondersteunt ons, bijvoorbeeld bij de afhandeling van Woo-verzoeken.

Actief openbaarmaken
Bij het actief publiceren van documenten moesten we wachten op het landelijke platform dat eind 2022 beschikbaar zou zijn. Uiteindelijk is dit platform -de Woo-index genaamd- (pas) in juli dit jaar gelanceerd. Dat betekent dat we een half jaar later dan verwacht zijn begonnen met het publiceren van steeds meer documenten. Daarom staat de uitvoering van de Woo op ‘niet volgens plan'.
Via de Woo-index zijn inmiddels verschillende documenten van onze gemeente te vinden, waaronder: besluitenlijsten van het college, beschikkingen, vergaderstukken van de raad, behandelde Woo-verzoeken en Woo-besluiten et cetera. Een deel hiervan werd al online gepubliceerd en is nu voor het eerst via de Woo-index ontsloten. De 'convenanten' behoren tot een nieuwe categorie gepubliceerde documenten. De index is te vinden op https://organisaties.overheid.nl/woo.

0.4.10 Wij herijken het Integraal Accommodatiebeleid 2020-2040

2025-2026

De raad heeft eind 2020 het Integraal Accommodatieplan (IAP) voor gemeentelijk vastgoed vastgesteld. Dit is een strategisch plan dat aangeeft welke gemeentelijke accommodaties wij willen behouden en welke wij op termijn willen afstoten. Ook geeft het plan aan voor welke maatschappelijke doelgroepen wij in principe huisvesting aanbieden en voor welke functies. De beleidskaders worden elke vier jaar opnieuw onder de loep genomen om rekeningen te kunnen houden met actuele ontwikkelingen en inzichten. Specifieke aandachtspunten bij de herijking van het IAP zijn verduurzaming en het beoordelen of leegstaande gemeentelijke panden een nieuwe functie kunnen krijgen in de buurt, wijk of het dorp bij voorkeur in combinatie met wonen.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Niet gestart

Niet gestart

Het startjaar is 2025.

0.5 Zorgen voor een betrouwbare en een houdbare financiële huishouding

0.5.1 Wij voeren de planning- en controlcyclus uit

2022-2026

In ons financieel beleid is het uitgangspunt: een structureel en reëel sluitende (meerjaren)begroting en voldoende weerstandsvermogen. Wij geven uitvoering aan de planning- en controlcyclus (P&C-cyclus) door het opstellen van een kadernota, begroting, voortgangsrapportages en jaarstukken. De beschikbare middelen zijn integraal afgewogen bij de kadernota en de begroting. We blijven de P&C-cyclus doorontwikkelen.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

De planning- en control cyclus (P&C cyclus) bestaat uit de kadernota, meerjarenbegroting, twee voortgangsrapportages en de jaarrekening. De eerste voortgangsrapportage, jaarrekening en kadernota zijn volgens planning opgesteld. In deze tweede voortgangsrapportage 2023 en de meerjarenbegroting 2024-2027 zijn maatregelen opgenomen om te komen tot een reëel en sluitend meerjarenbegroting 2024-2027.

0.5.2 We herijken de lokale belastingen

2023-2026

De lokale lasten voor inwoners, ondernemers en verenigingen houden wij zo laag mogelijk. De lokale belastingen vormen een belangrijk deel (grofweg 20%) van de inkomsten van de gemeente. In de wet staat aangegeven welke belastingen een gemeente mag heffen. De gemeenteraad besluit tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van belastingen. We groeien mee met de landelijke impulsen met betrekking tot sociaal invorderen en de basisregistraties WOZ en BAG.

De komende periode zetten we in op het volgende:

  • Een modern en actueel lokaal belastinginstrumentarium.
  • Afschaffen van de hondenbelasting.
  • Afschaffen van de vermakelijkheidsretributie als een bijdrage voor gebruikmaking van gemeentelijke voorzieningen door grote commerciële evenementen is geborgd.
  • Wijzigen van het tarief van de precariobelasting op terrassen naar het niveau van belastingjaar 2019.
  • Bij bestemmingsheffingen en retributies heffen wij in principe 100% kostendekkende tarieven (m.u.v. de marktgelden en lijkbezorgingsrechten).
  • Alhoewel de toeristenbelasting een algemene belasting is, zetten wij deze inkomsten in voor recreatie en toerisme.
  • Onze basisregistraties WOZ en BAG voldoen aan de landelijk complexer wordende kwaliteitseisen; dat ook met het oog op de Samenhangende objectenregistratie (SOR) die ingevoerd gaat worden.
  • Wij hebben een sociaal invorderingsbeleid met ruimte voor maatwerk.
  • Moderniseren van onze digitale belastingbalie. Zo kunnen onze inwoners op een gebruiksvriendelijke manier belastingzaken raadplegen en regelen.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Gerealiseerd

- Een modern en actueel lokaal belastinginstrumentarium is een continu proces.
- Afschaffen van de hondenbelasting is gerealiseerd.
- Afschaffen van de vermakelijkheidsretributie is gerealiseerd.
- Wijzigen van het tarief van de precariobelasting op terrassen naar het niveau van belastingjaar 2019 is gerealiseerd.
- Realisatie van 100% kostendekkende tarieven bij bestemmingsheffingen en retributies (m.u.v. de marktgelden en lijkbezorgingsrechten).
- Realisatie van het inzetten van de toeristenbelasting voor recreatie en toerisme.
- Onze basisregistraties WOZ en BAG voldoen aan de landelijk complexer wordende kwaliteitseisen; dat ook met het oog op de Samenhangende objectenregistratie (SOR) die ingevoerd gaat worden. Dit is een continu proces.
- Wij hebben een sociaal invorderingsbeleid met ruimte voor maatwerk. Dit is een continu proces.
- Moderniseren van onze digitale belastingbalie. Zo kunnen onze inwoners op een gebruiksvriendelijke manier belastingzaken raadplegen en regelen. Dit is een continu proces.

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2023 14:36:48 met de export van 09/18/2023 14:22:48