Wat kost het?
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Primitieve begroting 2023-2026 | 265 | 265 | 265 | 265 |
1e voortgangsrapportage 2023 | 492 | 0 | 0 | 0 |
Kadernota 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2023 | 67 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten tot de 2e voortgangsrapportage | 824 | 265 | 265 | 265 |
Mutaties in deze voortgangsrapportage (baten) | ||||
5. Vervolgtraject kadernota | 3 | 3 | 3 | 3 |
Actualisatie investeringen openbare verlichting en verkeersregelinstallaties | 3 | 3 | 3 | 3 |
Totaal gemuteerde baten | 3 | 3 | 3 | 3 |
Totale baten in deze voortgangsrapportage | 828 | 268 | 268 | 268 |
Lasten | ||||
Primitieve begroting 2023-2026 | 6.378 | 6.610 | 6.884 | 6.963 |
1e voortgangsrapportage 2023 | 1.053 | 69 | -280 | -492 |
Kadernota 2024 | 0 | 52 | 81 | 101 |
Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2023 | 49 | -1 | 20 | 26 |
Totale lasten tot de 2e voortgangsrapportage | 7.479 | 6.730 | 6.706 | 6.599 |
Mutaties in deze begroting (lasten) | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | -15 | 51 | 3 | 3 |
Bouwkostenindexering herinrichting markt en Muldershof | 0 | 1 | 3 | 3 |
Onderzoek naar HUB 7Poort | -50 | 50 | 0 | 0 |
Parkeren | 35 | 0 | 0 | 0 |
5. Vervolgtraject kadernota | -49 | -57 | -19 | -33 |
Actualisatie investeringen openbare verlichting en verkeersregelinstallaties | -2 | -9 | -5 | -4 |
Actualisatie investeringen Ruimtelijke Ontwikkeling programma 2 | -33 | -25 | -23 | -11 |
Actualisatie investeringen wegen en civiele kunstwerken | -14 | -22 | 9 | -17 |
Totaal gemuteerde lasten | -64 | -6 | -16 | -30 |
Totale lasten tot de voortgangsrapportage | 7.415 | 6.725 | 6.689 | 6.569 |
Resultaat voor bestemming | -6.587 | -6.456 | -6.421 | -6.301 |
Onttrekkingen | ||||
Primitieve begroting 2023-2026 | 52 | 52 | 75 | 40 |
1e voortgangsrapportage 2023 | 707 | 146 | 43 | -7 |
Kadernota 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2023 | -7 | 3 | 20 | 5 |
Totaal onttrekkingen reserves | 753 | 202 | 139 | 39 |
Toevoegingen | ||||
Primitieve begroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1e voortgangsrapportage 2023 | 500 | 0 | 0 | 0 |
Kadernota 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2023 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen reserves | 501 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserve mutaties | 252 | 202 | 139 | 39 |
Resultaat na bestemming | -6.335 | -6.254 | -6.282 | -6.262 |
tableCell49 | tableCell50 | tableCell51 | tableCell52 | |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING FINANCIËLE ONTWIKKELINGEN | tableCell39 | tableCell40 | tableCell41 | tableCell42 |
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Bouwkostenindexering herinrichting markt en Muldershof | 0 | -1 | -3 | -3 |
In het corona herstelplan zijn twee investeringswerken opgenomen, namelijk herinrichting Markt Zevenaar en herinrichting Muldershof. Voor beide werken is in het herstelplan een bouwkostenindexering opgenomen. Met deze begrotingswijziging wordt dit administratief verwerkt. Het gaat in totaal om een investeringsbedrag van € 100.000, € 25.000 voor de Markt en € 75.000 voor Muldershof. De daarmee gepaard gaande afschrijvingslasten (afgerond € 3.000) worden verrekend met de daarvoor bestemde reserves. | ||||
Onderzoek naar HUB 7Poort | 50 | -50 | 0 | 0 |
In de kadernota 2022 is € 50.000 beschikbaar gesteld om de mogelijkheden voor een HUB op de locatie 7Poort nader te verkennen. De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen heeft een verkennend onderzoek opgesteld van de potentie van HUB Zevenaar Oost. Op basis van de uitkomsten van dit rapport bepalen wij welke aanvullende acties nodig zijn. Op dit moment is er echter nog steeds geen duidelijkheid over het project ViA15 waardoor aanvullende acties nog niet mogelijk zijn. Daarom stellen wij voor om het budget door te schuiven naar 2024. | ||||
Parkeren | -35 | 0 | 0 | 0 |
Op basis van de huidige cijfers wordt er op het product parkeren een tekort verwacht van € 145.000. | ||||
5. Vervolgtraject kadernota | ||||
Actualisatie investeringen openbare verlichting en verkeersregelinstallaties | 6 | 12 | 8 | 8 |
We hebben de openbare verlichting en verkeersregelinstallaties gerelateerde investeringsbudgetten nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten dat we een deel van de werkzaamheden omtrent 'vervangen armaturen 2023', 'vervangen verkeersregelinstallaties 2023' en 'verlichting duurzaam en circulair 2023' later zullen verrichten. Gezien de huidige inschattingen op basis van ouderdom en technische staat hebben we ervoor gekozen om een deel van het investeringsbudget 'vervangen armaturen 2023' toe te voegen aan gelijknamige investeringsbudgetten voor 2025. De andere twee investeringsbudgetten hebben we één jaar doorgeschoven. Daarnaast hebben we de pachtopbrengsten voor lichtreclame geactualiseerd. | ||||
Actualisatie investeringen Ruimtelijke Ontwikkeling programma 2 | 33 | 25 | 23 | 11 |
De afronding van het project "Advies/planvorming spoorverdubbeling Zevenaar-Didam" wordt voorzien in 2024. | ||||
Actualisatie investeringen wegen en civiele kunstwerken | 14 | 22 | -9 | 17 |
We hebben de wegen en civiele kunstwerken gerelateerde investeringen nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten bijvoorbeeld dat we de werkzaamheden omtrent 'revitalisatie wegen Spijk' en 'vervangen Brug Eltenseweg' in respectievelijk 2024 en 2026 afronden. De werkzaamheden in Spijk hebben bijvoorbeeld vertraging opgelopen doordat het vervangen en versterken van kabels en leidingen door Vitens en Alliander langer heeft geduurd dan verwacht. Daarnaast hebben we een aantal kleinere investeringen doorgeschoven, zoals de herinrichting Nieuwstraat Pannerden naar 2024. Verder hebben we de investeringen 'fietspad Geitenwaard' en 'herinrichting Muldershof' een jaar vervroegd. Beide verwachten we in 2024 af te ronden, waardoor de afschrijvingslasten in 2025 met € 15.000 toenemen. Deze investeringen worden gedekt door diverse reserves. De onttrekking hebben we hierop aangepast. Dit heeft geen effect op het rekeningresultaat. | ||||
Totaal mutaties | 68 | 9 | 20 | 33 |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
Toelichting reservemutaties | ||||
Reservemutaties (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Aanpassing afschrijvingsreserve met boekwaarde actief | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bij de 2e VGR wordt gecontroleerd en evt. gecorrigeerd of de stand van de afschrijvingsreserve overeenkomt met de boekwaarde van de betreffende activa. | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Bouwkostenindexering herinrichting markt en Muldershof | 0 | 1 | 3 | 3 |
In het corona herstelplan zijn twee investeringswerken opgenomen, namelijk herinrichting Markt Zevenaar en herinrichting Muldershof. Voor beide werken is in het herstelplan een bouwkostenindexering opgenomen. Met deze begrotingswijziging wordt dit administratief verwerkt. Het gaat in totaal om een investeringsbedrag van € 100.000, € 25.000 voor de Markt en € 75.000 voor Muldershof. De daarmee gepaard gaande afschrijvingslasten (afgerond € 3.000) worden verrekend met de daarvoor bestemde reserves. | ||||
5. Vervolgtraject kadernota | ||||
Aanpassing afschrijvingsreserves i.v.m. fasering investeringen | 0 | 3 | 2 | 2 |
Door de fasering van investeringen en de wijziging van de afschrijvingslasten worden de ramingen van de onttrekkingen uit enkele reserves voor afschrijvingslasten aangepast | ||||
Actualisatie investeringen Ruimtelijke Ontwikkeling programma 2 | -8 | 0 | 0 | 0 |
De afronding van het project "Advies/planvorming spoorverdubbeling Zevenaar-Didam" wordt voorzien in 2024. | ||||
Actualisatie investeringen wegen en civiele kunstwerken | 0 | 0 | 15 | 0 |
We hebben de wegen en civiele kunstwerken gerelateerde investeringen nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten bijvoorbeeld dat we de werkzaamheden omtrent 'revitalisatie wegen Spijk' en 'vervangen Brug Eltenseweg' in respectievelijk 2024 en 2026 afronden. De werkzaamheden in Spijk hebben bijvoorbeeld vertraging opgelopen doordat het vervangen en versterken van kabels en leidingen door Vitens en Alliander langer heeft geduurd dan verwacht. Daarnaast hebben we een aantal kleinere investeringen doorgeschoven, zoals de herinrichting Nieuwstraat Pannerden naar 2024. Verder hebben we de investeringen 'fietspad Geitenwaard' en 'herinrichting Muldershof' een jaar vervroegd. Beide verwachten we in 2024 af te ronden, waardoor de afschrijvingslasten in 2025 met € 15.000 toenemen. Deze investeringen worden gedekt door diverse reserves. De onttrekking hebben we hierop aangepast. Dit heeft geen effect op het rekeningresultaat. | ||||
Totaal reservemutaties | -8 | 3 | 20 | 5 |